80 procent Nederlanders eet vis

14 april 2014

Vier op de vijf Nederlanders eten vis. De supermarkt is dominant, maar ook de visspeciaalzaak, de viskraam en restaurants zijn zeer populaire kanalen om vis te kopen en te eten. Dat blijkt uit  consumptieonderzoek vis, schaal- en schelpdieren van onderzoeksbureau GfK over 2013. Consumenten hebben het afgelopen jaar evenveel vis gekocht in de supermarkt als in 2012.

GfK-cijfers

Volgens marktonderzoeksbureau GfK, dat over het afgelopen jaar een integraal inzicht biedt in consumptie via de supermarkt, visspecialist en buitenshuis, laten zowel verse vis, diepvries als conserven een stabiel beeld zien in het consumptiepatroon, zowel in prijs als volume.

In 2013 is in totaal in Nederland 47 miljoen kilo vis, schaal- en schelpdieren gekocht in de supermarkt, voor een bedrag van 408 miljoen euro. Pangasius blijkt het meest verkochte visproduct in de supermarkt. Op de tweede plaats staat tonijn, gevolgd door ‘vissticks’. Bij de viskraam en visspeciaalzaak worden ‘kibbeling’ en ‘lekkerbek’ het meest verkocht, bij restaurants wordt juist vaak voor zalm en garnalen gekozen.

Versheid en kwaliteit

De Nederlandse viseter wil graag meer informatie over vis. Ze zijn nieuwsgierig naar vis en willen meer weten over herkomst, duurzaamheid en recepten. Ook zien zij graag dat binnen horeca en catering meer keuze aan vis, schaal- en schelpdieren wordt aangeboden. Bij viskramen en visspeciaalzaken wordt vis vooral gekocht vanwege smaak, versheid en kwaliteit, terwijl bij supermarkten prijs de belangrijkste reden is om daar vis te kopen. Ruim de helft van de viseters koopt regelmatig vis bij de viskraam en vier op de tien viseters eet vis in een restaurant. Drie op de tien viseters komt bij een visspeciaalzaak. Vis wordt vooral gegeten omdat het lekker en gezond is. 

Altijd op de hoogte blijven?