Lancering Zuidwestervis

11 juli 2014

Vandaag, 11 juli,  is in Stellendam Zuidwestervis gelanceerd; het nieuwe merk voor verse Noordzeevis. Dat gebeurde in de vismijn van Stellendam.

Zuidwestervis is een nieuw concept voor Noordzeevis uit Zuidwest-Nederland. Schol en tong die hier voor de kust wordt gevangen wordt in ons land niet veel gegeten. De Nederlandse vissector heeft zich altijd vooral op exportmarkten gericht. Schol gaat vooral naar Duitsland en Italië en tong naar Frankrijk en België. De Zuidwestervissers willen die situatie veranderen. Ze gaan zelf hun vis aan de man brengen. Dat doen ze in samenwerking met de kleine supermarktketen Agrimarkt, die zich specialiseert in lokale producten. Op de verpakkingen waarin de schol en tong van Zuidwestervis wordt aangeboden, staan de vissers afgebeeld die de vis vangen. Zuidwestervis hoopt op die manier de supermarktconsument te verleiden om te kiezen voor verse Noordzeevis.

Pulsvisserij

Het idee voor Zuidwestervis is ontstaan in het innovatienetwerk Visserij Zuidwest-Nederland dat zich richt op verduurzaming van de visserij. De afgelopen jaren zijn er op dat gebied belangrijke slagen gemaakt, onder meer door investeren in de pulsvisserij. De vis die vanaf vandaag onder het merk Zuidwestervis op de markt wordt gebracht is dan ook gevangen met de pulstechniek.

 Royal Dutch Seafood

De Zuidwestervissers van dit moment zijn: Jeroen van Dam (GO-31), Sjaak Brinkman (SL-42), Jan Marijs (ARM-22) , Albert en Johan Baaij (TH-10), Adamo Tanis (GO-48)en Jan Willem Bout (TH-5).

Via het vandaag gelanceerde project krijgen de vissers meer invloed op de verkoop van hun product. Ze participeren in het bedrijf Royal Dutch Seafood uit Tholen, waar de vis wordt verpakt. Dat gebeurt in een fraai ogende skinverpakking, die ook nog eens de houdbaarheid van de vis verlengt.

Altijd op de hoogte blijven?