Atlantic voor derde keer winnaar AD Haringtest

18 juli 2014

De broers Abdullah en Umut Tagi van vishandel Atlantic zijn voor de derde keer op rij winnaar van de Nationale Haringtest van het AD, nu met hun winkel in Rotterdam. Dat is vandaag bekendgemaakt. Morgen wordt de gehele lijst gepubliceerd in het AD. De broers zijn ontzettend blij met hun derde overwinning. 'We krijgen nu ook van collega's respect. We worden eindelijk geaccepteerd!'

Atlantic aan de Siciliëboulaevard in Rotterdam Nesselande scoorde het cijfer 10. Tweede werd Simonis, Visafslagweg in Den Haag met een 10- en nummer drie werd Visgilde Gebroeders De Block in winkelcentrum Crimpenhof in Krimpen aan den IJssel met een 9.5, Dat laatste cijfer werd ook gehaald door Volendammer Vishandel Tom Tuijp (Vleuten) en Visgilde Steehouwer (Hendrik Ido Ambacht).

Het was de 33ste AD Nationale Haringtest. In totaal zijn 134 zaken bezocht, waarvan meer de helft onvoldoende scoort. Het grote probleem: de haring is zo vet dat als je niet weet hoe er mee om te gaan, hij zo van je afloopt, aldus Paul Hovius, één van de beoordelaars van de AD-haringtest.

De verhoudingen tussen de gebroeders Tagi en hun collega's zijn goed. En dat is wel eens anders geweest. 'Wij hebben voor het eerst het gevoel dat onze kennis en manier van werken worden geaccepteerd,' zegt Umut. 'Wij zijn niet veranderd, wij zijn dezelfde jongens gebleven, met dezelfde filosofie. Maar de collega's hebben de knop omgezet en respecteren ons na al die jaren tegenwerking nu eindelijk voor wie wij zijn. En dat is alleen maar goed voor het product.'Ze waren altijd al anders. Van jongs af aan gegrepen door het haringvirus, ontwikkelden ze een filosofie waarbij de terugkeer van de ambachtelijke Hollandse Nieuwe centraal stond. Want door verregaande automatisering, industrialisatie en mechanische verwerking dreigde de echte smaak van de oer-Hollandse delicatesse volledig te verdwijnen. Eind jaren '80 hadden ze al hun eerste viswinkeltje. In 2008, het winkeltje was inmiddels groothandel Atlantic geworden, sloten de broers een samenwerkingsverband met Sir Fish, het Noorse productiebedrijf waar de eigenzinnige Katwijker Hans Hoek de scepter zwaait. Beide partijen vonden elkaar in hun kritiek op de gevestigde orde én een onvoorwaardelijk streven naar de beste kwaliteit.

Toen de twee in 2012 voor het eerst de Nationale Haringtest wonnen, werd alles anders. Ze kregen wereldwijde publiciteit. Atlantic kocht een haringgroothandel in Vlaardingen, er kwam een tweede winkel in Rotterdam. (bron: AD.nl, foto: Fotobureau Roel Dijkstra)

Bekijk de hele uitslag van de AD-Haringtest

Altijd op de hoogte blijven?