Einde Nederlandse kottervisserij dreigt door dieselprijs, Brexit en windmolenparken

2 januari 2023 Redactie Vismagazine Paul van de Velde via Pxhere

Foto: Paul van de Velde

Het einde voor de Nederlandse kottervisserij dreigt doordat driekwart van de vloot zich heeft aangemeld voor een opkoopregeling van de overheid, meldt de NOS. Dit komt door de hoge dieselprijs dit jaar, in combinatie met de aanleg van grote windmolenparken en de Brexit. Van de 120 grote kotters die op de Noordzee op tong en school vissen blijven er waarschijnlijk 40 over.

Vissers kunnen gebruik maken van de saneringsregeling waar de overheid 155 miljoen voor heeft uitgetrokken. Afhankelijk van de grootte van het schip en het vangstquotum, kan de vergoeding oplopen tot ruim 2,5 miljoen euro. Daarmee gaan alle vangstrechten verloren en moet het schip gesloopt worden. Vissers die een beroep doen op de saneringsregeling mogen vijf jaar lang niet meer in de visserij investeren.

Op Texel maken meerdere grote vissersschepen gebruik van de saneringsregeling. De Texelse vloot viste voor een deel voor de Engelse kust op tong, wat door de Brexit niet meer mogelijk is. Ook is het verbod op pulsvisserij een reden voor schippers om te stoppen, zoals voor Cor Vonk, die in het NOS-bericht wordt genoemd. Pulsvisserij vermindert het brandstofverbruik met 50 procent, maar omdat dit niet mogelijk is, zijn schippers een groot deel van hun opbrengst kwijt aan brandstof.

De coöperatieve visafslag in Den Helder sluit vanaf 1 januari definitief de deuren. Kleinere schepen die op garnalen vissen moeten naar Den Oever, de grotere schepen naar IJmuiden. De visafslag wordt nu een servicecenter voor bedrijven die betrokken zijn bij de bouw van windmolenparken op de Noordzee.

Altijd op de hoogte blijven?