Fish Tales mag zich B Corp noemen

24 januari 2024 Redactie Vismagazine Fish Tales
Het Nederlandse vismerk Fish Tales bestaat tien jaar en mag zich vanaf vandaag, 24 januari, B Corp noemen. De certificering markeert een belangrijke mijlpaal in de missie van Fish Tales om oceanen te bestrijden, overbevissing te voorkomen en eerlijke werkomstandigheden in de visserij te bevorderen.

Voor Fish Tales is het behalen van de certificering een bevestiging van de missie-gedreven aanpak van het merk. De werkwijze van Fish Tales speelt hier een grote rol in: 100% van het assortiment bestaat uit MSC- of ASC-gecertificeerde producten. Deze onafhankelijke keurmerken waarborgen dat de vis duurzaam wordt gevangen: uit een gezond visbestand en zonder schadelijke bijvangst.

Positieve impact

Bart van Olphen, oprichter van Fish Tales: "Nadat we in het afgelopen jaar door Walmart in het schap zijn opgenomen, is onze toetreding tot de B Corp gemeenschap een logisch gevolg van tien jaar positief impact maken. Het is een fantastische start van dit jubileumjaar. We zijn er trots op om het eerste Europese vismerk te zijn dat op deze manier is beoordeeld. Het markeert een mooie eerste stap om gezamenlijk met de B Corp community meer impact te maken: voor de vissen én de vissers. Want er zijn nog genoeg problemen om aan te kaarten in een industrie die wordt gedomineerd door grote, niet-duurzame visbedrijven. Fish Tales gaat verder dan de normen die worden gesteld aan de industrie, we hopen dat andere vismerken ons voorbeeld doen volgen.”

Jubileum

Fish Tales begon tien jaar geleden als eerste vismerk dat alleen maar samenwerkt met visserijgemeenschappen die bewust omgaan met de zee. Ze zijn op z’n minst gecertificeerd door een onafhankelijke partij en er wordt gekeken naar de zorgvuldigste vistechniek, om zo overbevissing te voorkomen. Zo wordt er voor de tonijnvisserij gewerkt met vissers die vissen met hengels in plaats van netten. Op deze manier is overbevissen praktisch onmogelijk en het levert lokaal veel werkgelegenheid op: je hebt immers veel meer vissers nodig dan wanneer je met een net vist.

Sociaal en ecologisch

B Corp certificering heeft betrekking op alle activiteiten van een bedrijf: van bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu tot klanten. Het is een streng proces, waarbij organisaties moeten aantonen dat ze zowel sociaal als ecologisch verantwoord beleid voeren. Denk hierbij aan energievoorziening, afval- en watergebruik, werknemersvergoeding, diversiteit en transparantie van het bedrijf.

Belang van mens en planeet gaat hand in hand met winstgevendheid

Fish Tales maakt nu deel uit van een community van meer dan 8000 bedrijven wereldwijd die zich hebben gecertificeerd als B Corps. De B Corp gemeenschap in de Benelux bestaat uit meer dan 350 bedrijven en omvat bekende merken zoals Tony’s Chocolonely, Ace & Tate, Auping, TooGoodtoGo en Triodos Bank.

Tessa van Soest, directeur van B Lab Benelux: "Wij verwelkomen Fish Tales n de B Corp community. Hun toewijding om zaken op een andere manier te doen zal een inspiratie zijn voor anderen en laat zien dat we succes in het bedrijfsleven kunnen herdefiniëren zodat het belang van mens en planeet hand in hand gaat met winstgevendheid.”

Altijd op de hoogte blijven?