Leo Blok neemt door Marcel Labrie beschilderd vaatje Hollandse Nieuwe in ontvangst

15 juni 2020
Foto: Frank de Roo

Bilderberg Parkhotel en PR bureau MissPublicity hebben op vrijdag 12 juni voor de vierde keer het eerste kunstvaatje nieuwe haring uitgereikt. Dit vaatje gaat elk jaar naar een Rotterdammer die veel voor de stad betekent. In 2020 is dit Leo Blok, directeur van Koninklijke Spido. Kunstenaar Marcel Labrie beschilderde het vaatje.

Normaal gesproken reiken Erik de Wit, directeur Bilderberg Parkhotel Rotterdam en Clarissa Sarah Slingerland, directeur MissPublicity, dit eerste vaatje uit in de binnentuin van het Bilderberg Parkhotel. Vanwege de coronacrisis moest de organisatie op zoek naar een alternatief. Anders zou de Hollandse Nieuwe in het vaatje blijven en er geen Rotterdammer in het zonnetje worden gezet. "Terwijl het juist in deze vervelende periode belangrijk is om stil te staan bij al het moois dat de stad en haar inwoners te bieden heeft", aldus de organisatie. Dus bedachten ze de Haring Party on Tour, waarbij ze de eerste Hollandse Nieuwe persoonlijk bezorgden bij bekende relaties.

Labrie was here..!

Ook het beschilderen van het haringvaatje ging anders. Vorig jaar beschilderde kunstschilder, illustrator en street artist Eelco van den Berg het vaatje live tijdens de haringparty. Zijn opvolger Marcel Labrie moest dit in zijn atelier doen. Labrie was here..! is het label van deze Rotterdamse kunstenaar. Onder deze naam - die een knipoog is naar zijn jonge graffiti dagen – maakt hij schilderijen, muurschilderingen, tekeningen en foto’s.

Koninklijke Spido

Het kunstvaatje ging wel weer naar een Rotterdammer die veel voor de betekende, namelijk Leo Blok, directeur en eigenaar van Koninklijke Spido. Deze rederij werd in 1919 opgericht door havenbaron D.G. van Beuningen. Onder leiding van Blok ontving het bedrijf in 2019 het Predicaat Koninklijk. Het was de kroon op het werk van de afgelopen honderd jaar, maar ook erkenning van recente inspanningen en juiste keuzes van Blok.

Met flinke investeringen werd de rederij in een nieuwe fase gebracht en is er een solide basis gelegd voor de toekomst. Volgens Leo is er de afgelopen jaren een totaal andere cultuur gecreëerd. “Mensen die hier nu werken, het horeca- en het nautische personeel, hebben veel meer bewustzijn van wat Koninklijke Spido is in Rotterdam en het is prachtig om te zien wat er gebeurt met een bedrijf als iedereen er de schouders onder zet. Wat dat doet met mensen en met een bedrijf!”, aldus Blok.

Altijd op de hoogte blijven?