Nederlanders eten vlees en vis uit gewoonte

Vlees en vis_pixabay

Foto: Reinhard Thrainer via Pixabay

Veel Nederlanders eten vlees en vis uit gewoonte. Ze zijn het van huis uit gewend of degene die kookt maakt gerechten met vlees of vis. Zes op de tien Nederlanders omschrijft zichzelf als vleeseter. Dat blijkt uit de jaarlijkse Vegamonitor van Natuur & Milieu.

“Het onderzoek laat zien dat het doorbreken van gewoontes ontzettend moeilijk is”, zegt Dorien Ackerman, directeur campagnes Natuur & Milieu. “Ondanks campagnes en hoeveelheid goede vleesvervangers zijn Nederlanders niet of nauwelijks minder vlees gaan eten. Het is nu aan de supermarkten en overheid om te zorgen dat er niet meer gestunt wordt met vlees en dat vlees een echte prijs, inclusief milieuschade, krijgt.”

Gemiddeld eten Nederlanders 5,4 dagen per week vlees of vis. Voor slechts een minderheid is gezondheid het belangrijkste motief dit te blijven eten. De belangrijkste reden om vlees of vis te eten is omdat ze het van huis uit gewend zijn. Dit geldt voor 85 procent van de respondenten. Daarnaast eten ze dit regelmatig de eigen familie (71  procent) of met vrienden (64  procent). Een andere belangrijke reden is dat degene die kookt vlees of vis gebruikt in de maaltijden. 54  procent geeft deze reden.

Een derde van de respondenten staat positief tegenover het eten van minder vlees of vis. De belangrijkste beweegredenen zijn het milieu (40  procent) en ‘het is niet meer van deze tijd’ (26  procent). Ongeveer 3 op de 10 Nederlanders omschrijft zichzelf als flexitariër en eet minimaal één dag per week geen vlees.

De Vegamonitor 2021 werd uitgevoerd door Kantar. Het onderzoek bestond uit een online vragenlijst, die door 999 respondenten werd ingevuld. Het complete onderzoek is te downloaden op de website van Natuur&Milieu.

Dossiers
Lees ook
Radicaal anders

Radicaal anders

Grote namen als Bill Gates steken er geld in en mogelijk ligt het straks ook op uw bord: een volledig plantaardige hamburger. Men kreeg patent op een techniek voor het gebruik van de ijzerhoudende stof ‘haem’ in de ham­burgers

Schouten Europe: vraag naar plantaardige visvangers neemt toe

Schouten Europe: vraag naar plantaardige visvangers neemt toe

Schouten Europe ziet de vraag naar plantaardige alternatieve visvervangers toe nemen. Dit komt volgens het Brabantse familiebedrijf door de sterk gestegen gasolieprijs, als gevolg van de oorlog in Oekraïne. “Veel schepen varen niet uit en de prijzen van vis stijgen hard.”

DP&S is in elk opzicht 'futureproof'

DP&S is in elk opzicht 'futureproof'

Dutch Protein & Services (DP&S) is helemaal klaar voor de duurzame markt van de toekomst. Het Nederlandse familiebedrijf is al meer dan 50 jaar een vertrouwde waarde in de voedingsmiddelenindustrie, als leverancier van totaaloplossingen op basis van functionele ingrediënten.