Foto: Stichting Noordzeevis uit Scheveningen 

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen, Wageningen Universiteit Research, ROC Mondriaan en Schuttelaar & Partners zijn gezamelijk het project 'Dichtbij-vangst' gestart. Ze willen jongeren laten zien en proeven hoe lekker en veelzijdig lokaal gevangen vis kan zijn.

Op de visafslag in Scheveningen komt dagelijks veel verse vis binnen. De Noordzee biedt een enorme variëteit aan vissoorten. Stichting Noordzeevis uit Scheveningen vraagt hier aandacht voor, waardoor steeds meer viswinkels, strandpaviljoens en restaurants lokaal gevangen vis op de kaart zetten. Toch vragen consumenten er relatief weinig naar. Vooral jongeren eten weinig vis.

Project Dichtbij-vangst

Met het project genaamd ‘Dichtbij-vangst’ willen de partijen jongeren enthousiasmeren voor lokaal gevangen verse vis. Samen met studenten van ROC Mondriaan worden nieuwe innovatieve visproducten ontwikkeld die bij verschillende Scheveningse restaurants en strandpaviljoens, allemaal ambassadeurs van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen, op de kaart komen te staan.

Consumentenonderzoek 

Wageningen Universiteit Research doet binnen het project onderzoek naar consumentengedrag. Het doel is om te onderzoeken op welke manier jongere consumenten makkelijker kiezen voor verse Noordzeevis. Daarnaast werkt Wageningen Universiteit Research aan een beter verdienmodel voor verse Noordzeevis waarmee horeca ondernemers aan de slag kunnen. De officiële start van het project voor ondernemers, wetenschappers en consumenten vindt plaats op 12 en 13 juni rondom Vlaggetjesdag in Scheveningen.

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen zet zich in om de vis uit de Noordzee geliefd te maken in de gehele keten; van visser tot consument. Het doel is om veel meer mensen te laten genieten van de lokale, lekkere en gezonde vissen die de Noordzee te bieden heeft. De stichting werkt inmiddels met ongeveer 60 ambassadeurs, allemaal ondernemers van op of rond Scheveningen met liefde voor Noordzeevis. Het project ‘Dichtbij-vangst’ is mogelijk dankzij steun van de Top-sector Agri Food. Met dit project dragen we bij aan de nationale maatschappelijke innovatie agenda voor duurzame voedselproductie.

 

Altijd op de hoogte blijven?