‘Wie eenmaal met icepacks begint, wil nooit meer terug naar iets anders’

20 juli 2022 Lieneke Schuitemaker

Dat koeling een ‘hot topic’ is, blijkt mede uit het feit dat veel koelspecialisten in april aanwezig waren op Seafood Expo Global in Barcelona. Terug in Nederland gingen we op zoek naar trends en tips. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Leon Hoogervorst van Interfresh Concepts.

Familiebedrijf Interfresh Concepts is specialist op het gebied van transportkoeling en conditionering in de verpakking, vertelt oprichter Leon Hoogervorst. “Wij doen vooral vis, daarnaast leveren we aan webshops die verse levensmiddelen verzenden.”

Bij beide takken van sport staan icepacks centraal. De laatste acht jaar zijn de afmetingen van icepacks flink veranderd als gevolg van de veranderende vraag uit de markt. Ook duurzaamheid speelt de laatste jaren een steeds grotere rol. “Bedrijven willen van het plastic af. We hebben inmiddels een eco coolbox van karton en eco icepax in ons assortiment. Nu alle grondstoffen duurder worden, komen de prijzen van beide types dichter bij elkaar.”

Geen gekoeld vervoer

De afgelopen twee jaar leverde het bedrijf vooral aan online bedrijven. “Klanten zochten naar oplossingen voor het verzenden van verse visproducten waar geen gekoeld vervoer voor nodig was. Dat kan met gekoelde boxen met icepacks. Bedrijven kunnen zo ook hun transport binnen de steden beperken, want alles kan in dezelfde wagen. Webshops maken daar gretig gebruik van. Wie hier eenmaal mee begint, wil nooit meer terug naar iets anders.”

Extra voordeel van het gebruik van icepacks XL is bovendien de minimale opslagruimte. “Voor gebruik zijn het platte vellen, die een je in een doosje achter je bureau kunt zetten. Je hebt zelf geen koeling nodig. Je legt de vellen een nacht in water en vriest ze in bij -10. Aan het eind van de dag is de bestelling klaar, icepacks erbij en het product kan verzonden worden. Het blijft 24 tot 48 uur koel in de verpakking zonder dat de temperatuur boven de 3 graden uitkomt. Ze zijn bovendien herbruikbaar: als je er goed mee omgaat wel 20 tot 30 keer. Alleen bij gebruik direct op de vis moet je ze wel direct weggooien natuurlijk.”

Hoogervorst is zeer te spreken over de nieuwe beurslocatie in Barcelona. “Ik vind het fantastisch. Het beursgebouw in Brussel is een verouderd complex. Nu zijn er grote ruime hallen, er is een ruimere indeling voor de stands. De organisatie is strakker georganiseerd, evenals de opbouw.” Hij heeft iets minder aanloop gehad dan hij gewend was in Brussel. “Maar de kwaliteit van de bezoekers was goed. Men kwam echt gericht en was serieus geïnteresseerd.”

Dit is het eerste deel van de Rondvraag 'Koelen: geen koud kunstje'. Volgende week volgt deel 2. De complete rondvraag staat in Vismagazine 5-2022. Nog geen abonnee? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?