Dit is waarom je minimaal één keer per week vis zou moeten eten

Zalm_Pixabay

Foto: Pixabay

BEDRIJFSINFORMATIE | Het eten van vis is ontzettend gezond. Niet voor niets is daarom dus ook het advies om minimaal één keer per week vis te eten. Dit kan een stuk zalm zijn, maar ook een zoute haring (met uitjes) behoort tot de mogelijkheden. Wist je namelijk dat vis ontzettend belangrijke voedingsstoffen bevat, die wij als mens nodig hebben? Om je een idee te geven wat het belang is van het eten van vis, nemen we je in dit artikel mee in de voordelen die het biedt en hoe jij ervoor kunt zorgen dat je minimaal één keer per week vis eet.

Waarom één keer per week vis?

Wanneer jij bezig bent met je gezondheid, dan kan het zijn dat je op verzoek van de diëtist een aangepast voedingsschema krijgt. Aangezien iedereen recht heeft op 3 uur voedingsadvies, kun je dus prima na het vergelijken van verschillende zorgverzekeringen kiezen voor de goedkoopste zorgverzekering. Wist je namelijk dat dit advies in het basispakket zit, dus iedereen hier recht op heeft? Uiteraard dien je dan wel door de huisarts te worden doorgestuurd, maar dat is vaak geen enkel probleem. Door minimaal één keer vis te eten zorg je ervoor dat je voldoende omega-3 binnenkrijgt. Omega-3 maakt ons lichaam namelijk niet zelf aan, maar is wel goed voor allerlei processen in ons lichaam.

Waarom is vis gezond?

We hebben het natuurlijk al even genoemd, maar vis bevat omega-3, wat goed is voor ons lichaam. Daarnaast bevat vis ook belangrijke voedingsstoffen en staat in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Omega-3 visvetzuren horen bij een gezond voedingspatroon. In vis zitten de omega-3 visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Deze meervoudig onverzadigde vetten zijn belangrijke bouwstoffen voor hersenen, hart en bloedvaten. Vooral wanneer je in het verleden problemen hebt gehad met bijvoorbeeld je hart, dan is het aan te raden om zeker één keer per week vis te eten.

Vis tijdens de zwangerschap

Wanneer je zwanger bent, mag je uiteraard niet meer alles eten. Dit geldt helaas niet alleen voor vlees, maar ook voor verschillende soorten vis. Gelukkig zijn er nog wel een aantal soorten die je zonder problemen kunt eten, maar beperk het dan wel tot maximaal twee keer per week. Rauwe vis is absoluut een no-go, aangezien je dan te maken kunt krijgen met bepaalde ziekteverwekkers, zoals de listeria bacterie of haringworm. Om het zekere voor het onzekere te nemen is het daarom dus ook verstandig om bij voorkeur tijdens de zwangerschap helemaal geen vis te eten.

Pas op voor zout

Zonder dat we het ons vaak realiseren, bevat vis ontzettend veel zout. Afhankelijk van het soort vis dat je eet en ook de manier waarop het bereid is, kan het verstandig zijn om bepaalde vissoorten te vermijden op het moment dat je bijvoorbeeld last hebt van een (te) hoge bloeddruk. Het is daarom dus ook aan te raden om verschillende soorten vis te eten en goed op te letten of een bepaalde vissoort niet te zout voor je is.

 

 

 

 

 

Meer over
Lees ook
Belgisch gezondheidsinstituut: tweemaal per week vis ongezond

Belgisch gezondheidsinstituut: tweemaal per week vis ongezond

Het Vlaams Instituut Gezond Leven schroeft het advies om twee keer per week vis te eten terug naar één keer. Zware metalen in (vervuild) zeewater stapelen zich op in vissen en zeevruchten en belanden vervolgens op ons bord. Dat kan schadelijk zijn voor onze gezondheid.

Trends 2021: van digital food tot injera

Trends 2021: van digital food tot injera

Dat de pandemie ook in 2021 haar sporen zal nalaten op het gebied van food, zal geen verrassing zijn. Foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan en retaildeskundige Paul Moers over de blijvende effecten en de te verwachten ontwikkelingen voor volgend jaar. De hoofdmoot van de foodtrends wordt vooral lokaal, eenvoudig maar vooral troostrijk voedsel.

Generieke informatievoorziening heeft meest positieve invloed op dieet

Generieke informatievoorziening heeft meest positieve invloed op dieet

Een Schots onderzoek gaf twee groepen informatie over de invloed op de gezondheid van voedselproducten, waarna de proefpersonen boodschappen moesten doen. Een groep kreeg generieke informatie, de ander gepersonaliseerde. De groep die generieke informatie (bv. ‘volkoren is gezond’) kreeg, deed vervolgens de meest gezonde boodschappen.