Fooditive ontwikkelt LowSalt en Bee-free-Honey

Zout_pixabay

Foto: Pixabay*

De plantaardige ingrediëntenfabrikant Fooditive maakt bekend de productie op te schalen. Daarnaast introduceert de Nederlandse startup twee nieuwe ingrediënten: LowSalt en Bee-free-Honey.

Fooditive produceert plantaardige ingrediënten door middel van een fermentatieproces. Zo wint het bedrijf zoetstof uit de reststromen van appels en peren. Recent lanceerde de startup veganistische caseïne, een plantaardig eiwit dat zuivelproducten kan vervangen. De productie van deze producten wordt nu opgeschaald.

“Het voelt alsof we een nieuw hoofdstuk van deze reis starten”, zegt Moayad Abushokhedim, oprichter van Fooditive. “Met de support van onze aandeelhouders, klanten en partners is ons team gefocust om onze impact te vergroten en een echte verandering teweeg te brengen in de plantaardige industrie.”

Bee-free-Honey

Een van de nieuw ingrediënten waar Fooditive aan werkt is Bee-free-Honey. Door gebruik te maken van fermentatie-enzymen wil het bedrijf bijen vervangen. Met behulp van het systeem dat Fooditive gebruikt voor de caseïne, wordt het DNA van honing gekopieerd om een product te creëren dat vergelijkbaar met traditionele honing. De eerste trials staan gepland voor begin 2023. 

LowSalt

Het tweede nieuwe product waar Fooditive aan werkt is een alternatief voor zout. Fooditive ontwikkelde LowSalt door kaliumchloride te modificeren, citroenzuur toe te voegen, en het te mengen met een drager. Het eindproduct wordt gedroogd tot een zout dat laag is in natrium en twee keer zo zout is in vergelijking met traditioneel zout. Het bedrijf gaat trials opzetten en klinische studies uitvoeren om inzicht te krijgen in de impact voor zowel onze gezondheid als het milieu.

*NB: De foto is afkomstig uit een beeldbank. Dit is niet het LowSalt van Fooditive

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Lees ook
Consumenten kiezen niet voor plantaardig vanwege hoge inflatie

Consumenten kiezen niet voor plantaardig vanwege hoge inflatie

Wageningen University & Resource publiceerde onlangs de Agrifoodmonitor 2022. Hieruit blijkt dat Nederlandse consumenten wel openstaan voor plantaardige alternatieven maar er in de praktijk niet voor kiezen. Volgens Ceel Elemans, sector specialist Food van ING, maakt de hoge inflatie het lastig om voor plantaardig eten te kiezen.

Radicaal anders

Radicaal anders

Grote namen als Bill Gates steken er geld in en mogelijk ligt het straks ook op uw bord: een volledig plantaardige hamburger. Men kreeg patent op een techniek voor het gebruik van de ijzerhoudende stof ‘haem’ in de ham­burgers

Schouten Europe: vraag naar plantaardige visvangers neemt toe

Schouten Europe: vraag naar plantaardige visvangers neemt toe

Schouten Europe ziet de vraag naar plantaardige alternatieve visvervangers toe nemen. Dit komt volgens het Brabantse familiebedrijf door de sterk gestegen gasolieprijs, als gevolg van de oorlog in Oekraïne. “Veel schepen varen niet uit en de prijzen van vis stijgen hard.”