'Geschenkverpakking vaker relevant'

2 november 2022 Edwin Rensen

Gepersonaliseerde verpakkingen met de huisstijl en branding van de klant zijn in opkomst. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid bij verpakkingen in de visbranche onverminderd hoog. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Guido de Gooijer van Barneveld Verpakkingen.

Barneveld Verpakkingen uit Veenendaal voldoet steeds vaker aan de individuele behoeftes van klanten. Een trend? “We zijn altijd aan het innoveren om voor de klanten het meeste gemak te bieden. Al vele jaren zijn we verbonden aan de visbranche waardoor ons assortiment aansluit op de vraag. Ook bieden we steeds meer maatwerk voor klanten als het gaat om nieuwe verpakkingen of bestaande verpakkingen, maar dan met eigen logo”, zegt Guido de Gooijer, salesmanager bij Barneveld verpakkingen & disposables. Hij constateert dat de vraag van de klant in de loop der tijd verandert. “Geschenkverpakkingen, die traditioneel alleen aan het einde van het jaar verkocht werden, zijn nu ook vaker op andere momenten relevant. Zo zie je met Pasen ook vaker de zalmgeschenkdozen terug als geschenk voor relaties en of het personeel.”

Duurzaam is kostenverhogend

De trends van gemak en duurzaamheid klinken ook door in de wijze waarop wordt omgegaan met verpakkingen, stelt de salesmanager. “Er is steeds meer vraag naar kant en klare maaltijden. Hiervoor hebben we diverse oplossingen. Daarnaast wordt er vaker gezocht naar duurzame alternatieven. De plastic kibbelingbakjes worden vervangen door suikerriet of kartonnen bakjes, plastic tassen maken plaats voor papieren tassen.” Vaak werkt deze duurzaamheidsslag kostenverhogend, constateert De Gooijer. “Helaas liggen de prijzen van duurzamere verpakkingen soms hoger dan de traditionelen verpakkingen. Gelukkig zie je de afgelopen jaren al wel een daling van de prijzen voor de alternatieven omdat de volumes groeien.” De Gooijer merkt verder op dat er steeds meer webshops komen waarbij de vis online besteld kan worden. Ook daarop wordt ingespeeld op verpakkingsgebied. “Het verpakken en verzenden van vis is een lastig proces, maar wij kunnen vaak met maatwerk goed ondersteunen.” Zijn er nog concrete toekomstplannen ? “We blijven innoveren en houden de wetgeving ook op verpakkingsgebied goed in de gaten om hierop tijdig in te kunnen spelen.”

Dit is het derde deel van de rondvraag 'Feestverpakkingen het hele jaar door'. Volgende week volgt deel 4. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. De complete rondvraag staat in Vismagazine 7-2022. Nog geen abonnee? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?