Consumenten kopen vooral duurzame vis in de supermarkt

12 april 2024 Redactie Vismagazine Marine Stewardship Council (MSC)
Vis heeft met 80,2 procent het hoogste keurmerkaandeel in het supermarktkanaal. Dit betekent dat consumenten daar vooral duurzaam gevangen of gekweekte vis met het MSC of ASC-keurmerk kopen. "Hier zijn we trots op", meldt de Marine Stewardship Council (MSC).

Jaarlijks onderzoekt Circana met de Monitor Keurmerken Retail de impact van keurmerken in de supermarkt. Hierbij kijkt het onderzoeksbureau naar de onafhankelijk geborgde keurmerken ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ voor alle supermarkten behalve Aldi en Lidl.

Begin april publiceerde het onderzoeksbureau de cijfers over 2023. Dat jaar was 25 procent van de omzet in de supermarkt afkomstig van producten met een keurmerk. “Voor het tweede jaar op rij een groei van ruim 9 procent”, aldus de organisatie. De viskeurmerken ASC (voor kweekvis) en MSC (duurzaam gevangen vis) hadden met 80,2 procent het hoogste keurmerkaandeel in de supermarkt.

Groei MSC-keurmerk

De Marine Stewardship Council (MSC) laat met een persbericht weten trots te zijn op dit resultaat. “Voor MSC, dat staat voor duurzame wilde visvangst en gezonde visbestanden in de oceanen, is de groei van het keurmerk gestaag met 6,8 procent binnen een redelijk verzadigde markt. Het marktaandeel MSC gecertificeerde diepvriesvis is stabiel gebleven met 61 procent. Hier is onder andere marktleider Iglo belangrijk. De categorie visconserven groeit sterk met 15,8 procent, voornamelijk gedreven door MSC-gecertificeerde tonijn in blik met onder andere de 100 procent gecertificeerde merken Princes en Fish Tales. Ook de supermarkten dragen bij aan deze groei. Zo zijn bijvoorbeeld alle eigen merk tonijnconserven van Superunie, Jumbo en ALDI gecertificeerd door MSC.”

De groei van het keurmerk is ook zichtbaar in de categorie ‘Overig’. Binnen deze categorie vallen bijvoorbeeld de MSC gecertificeerde dierenvoeding producten; volgens Circana goed voor een omzet stijging van 27,2 procent. Ook de MSC gecertificeerde 'Food to go' producten (retail sandwiches, salades, pasta's, sushi) horen bij deze categorie. Hier groeide de omzet tussen 2022 en 2023 met 24 procent.

Bron: MSC

 

Altijd op de hoogte blijven?