Nieuwe CEO Freasy wil perceptie diepvriesmaaltijden veranderen

8 januari 2024 Freasy
Eveline Nederlof is de nieuwe CEO van Freasy, een producent van kant-en-klaar diepvriesmaaltijden. Zij wil de consument overtuigen dat diepvriesmaaltijden ook duurzaam en gezond kunnen zijn. Daarnaast gaat ze de productie en distributie van Freasy in Nederland verder uitrollen en internationaal uitbreiden.

Freasy richt zich op de markt voor gezonde en duurzame diepvriesmaaltijden en heeft sociale betrokkenheid en duurzaam ondernemerschap als leidmotief. “Dat uit zich in de aard van de producten; die zijn nadrukkelijk voedzaam en gezond”, zegt Nederlof. “Maar ook in de ketenverantwoordelijkheid die we nemen, komt de duurzame, maatschappelijke rol van Freasy sterk tot uiting.”

Achtergrond Nederlof

Nederlof heeft veel ervaring in de sector zowel op het gebied van food service als food retail. Ze vervulde verschillende functies bij Unilever, waaronder managing director bij Unilever Food Solutions. Daarnaast is ze ook sociaal en maatschappelijk actief, onder meer bij De Participatie Keuken, een ideële stichting die sociale cohesie bevordert door mensen samen te brengen aan de eettafel.

Met haar achtergrond maakt kan ze volgens oprichter Eric Veeneman, toegevoegde waarde aan Freasy bieden. “Eveline heeft een enorme intrinsieke motivatie voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Haar karakter en haar bevlogenheid om maatschappelijke impact te maken, spreken ons als duurzame onderneming aan. Ze is bovendien een doortastende, creatieve ondernemer die telkens weer laat zien dat ze organisaties kan laten groeien zonder dat dit ten koste gaat van de efficiëntie en de prestaties van de activiteiten. Dat betekent dus ook dat, tijdens onze groei, onze hoge duurzaamheidsstandaarden bij haar in goede handen zijn.”

Vriestechnologie

Die duurzaamheidsstandaarden van Freasy zijn volgens Nederlof onlosmakelijk verbonden met de aard van het product. “Moderne vriestechnologie, biedt veel mogelijkheden om maatschappelijke impact te maken. Het gebruik van deze technologie maakt onder meer mogelijk dat voedingswaarde behouden blijft; we bieden onze klanten maaltijden met een Nutriscore A of B.”

Freasy let in de hele productie- en distributieketen op duurzaamheid. “Dat gaat behoorlijk ver. We streven ernaar onnodige vervoerskilometers te vermijden en we vliegen niet. Daarnaast werken we uitsluitend plastic-vrij, met biologisch afbreekbare verpakkingsmaterialen, en we bieden werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Kwaliteit

De voedingsmiddelenmarkt volgens Nederlof steeds meer ruimte voor kant-en-klare diepvriesmaaltijden. Dat komt onder meer doordat de bereidings- en vriestechnologie en daarmee ook de kwaliteit van vriesproducten, de afgelopen decennia drastisch zijn verbeterd. “Maar ook op het gebied van logistiek en houdbaarheid ontdekt de markt steeds meer de voordelen van ‘vriesvers’ ten opzichte van ‘koelvers’ ”, ziet Nederlof. “Die winst zit vooral in de enorme daling in derving, en dus ook in het vermijden van onnodige voedselverspilling. Dit komt de marges ook ten goede natuurlijk, winst dus voor alle betrokken partijen en voor de planeet.”

Na het aantrekken van investeerders in 2022, heeft Freasy, naast de online verkoop, ook actief op de retailmarkt en verkoopt rechtstreeks aan bedrijven. “Freasy is nu klaar voor verdere uitbreiding”, zegt Nederlof. “We richten ons daarbij op Nederland, maar zeker ook op het buitenland.”

Grotere keuken

Freasy is in 2019 opgericht door Marlot de Jonge. Vanuit een kleine keuken in het centrum van Rotterdam maakte De Jonge gezonde, en duurzame kant-en-klare diepvries maaltijden. In 2021 gaat De Jonge samen het bedrijf Frozen van de ondernemers Eric Veeneman en Michael Moser. Het bedrijf is sindsdien al twee keer verhuisd naar een grotere keuken.

Freasy richt zich met kant-en-klaar-diepvriesmaaltijden op een publiek van bewust levende consumenten. Gezondheid en duurzaamheid zijn belangrijke drijfveren van kopers om voor hun producten te kiezen. “Diepvries- en kant-en-klaarmaaltijden schudden het imago af van ‘gemaksvoedsel’ dat alleen wordt genuttigd om tijd te sparen. Met onze maaltijden spreken we ook fijnproevers aan die, behalve smaak, ook gezondheid en duurzaamheid belangrijk vinden”, zegt Nederlof over de doelgroep van de onderneming.

Groeipotentieel

De missie van Freasy is om gezonde, duurzame diepvriesmaaltijden beschikbaar te maken voor iedereen. Door de kwaliteitsaspecten ‘gezond’ en ‘duurzaam’ centraal te stellen in de missie wil de onderneming een nieuwe kwaliteitsstandaard in diepvriesmaaltijden vestigen. “We zien namelijk veel groeipotentieel bij bewust levende consumenten”, zegt Nederlof. “Die vinden gezond en duurzaam heel belangrijk, maar ze missen nog het gebruiksgemak van kant-en-klaar diepvriesmaaltijden in het aanbod. Daar willen wij graag in voorzien.”

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?