Versspecialisten discussiëren tijdens succesvol seminar Emondt KMI

Seminar ‘Het nieuwe verswinkelen’_Foto Emondt KMI Fresh Food Interiors

Foto: Emondt KMI Fresh Food Interiors

Het eerste seminar van Emondt KMI over het nieuwe verswinkelen, dat op dinsdag 7 juli in The Lightboxx Nijkerk werd gehouden, is een groot succes geworden. Tijdens de inspiratiesessie bespraken slagers, visspecialisten, kaasverkopers en groentespecialisten hoe ze de toekomst van de versspeciaalzaken zien. Op het gebied van winkelinrichting kwamen er speciale wensen voor het nieuwe verswinkelen naar voren.

"In dit futuristische gebouw hebben we gekozen voor een setting zonder tafels. Zo kunnen we heel goed out-of-the-box denken en met elkaar in gesprek gaan over het nieuwe verswinkelen", zegt Frank Verkoelen, directeur van Emondt KMI, tijdens de opening van het event. "Alle aanwezigen hebben veel kennis en ervaring. Deze willen we verzamelen en in de blender stoppen. Zo hopen we samen tot iets moois te komen."

Extra klanten tijdens coronacrisis

De aanwezige versspecialisten blijken de afgelopen maanden goed gedraaid te hebben. Henry Schilder, eigenaar van de Volendammer Visspecialist H. Schilder B.V. in Amstelveen, merkt dat de bestedingen flink omhoog zijn gegaan. "De gemiddelde besteding per klant is rond de €7 gestegen." Gery Peterse, eigenaar van Peterse Kaas met vestigingen in Zeist en Houten, kreeg de afgelopen maanden veel nieuwe klanten in zijn winkel. "Deze mensen hadden voorheen geen tijd om langs te komen en kochten hun kaas in de supermarkt." Hij merkt duidelijk dat klanten het prettig vinden om bij kleine winkels te kopen. "In de supermarkt komen mensen al snel te dicht op elkaar te staan, of buigen ze over elkaar heen om een bepaald product te pakken. Dat gebeurt in onze winkel niet. Mensen vinden het leuk om de lokale winkeliers op te zoeken. Ze proeven weer wat lekker is."

Groentespecialist Frank Meuleman, eigenaar van Meuleman Groente, Fruit en Primeurs in Beverwijk, vult aan: "Ik krijg meer omzet door het thuiswerken. De mensen houden geld over, omdat ze minder uit eten gaan. En er is al een paar maanden echt megaveel vraag naar gezond fruit." Bij Henrik Pieter de Graaf, eigenaar van Ru-Vis uw Visspecialist in Leusden, is het aantal oudere klanten bij de kraam in Leusden flink toegenomen. "Wij plussen wekelijks met 15 procent. Dat komt mede doordat er rond onze standplaats genoeg ruimte is. Wat de mensen normaal in een restaurant bestelden, willen ze nu thuis namaken. Vroeger verkochten we 3 kilo tonijn in een weekend. Nu verkopen we soms wel 30 kilo doordeweeks."

Rekening houden met coronamaatregelen bij verbouwing?

Op de vraag of de ondernemers bij toekomstige winkelinrichting rekening houden met de coronamaatregelen wordt een minder eenduidig antwoord gegeven. Visspecialist Henry Schilder verwacht dat na het vaccineren alles snel weer normaal wordt. "Dan staan de mensen weer met z'n tienen tegelijk in de winkel. Daarom is het niet nodig om bij de winkelinrichting rekening te houden met corona." Gery Peterse is het met hem eens. "Het gaat prima zo. Klanten hebben de discipline om even buiten te wachten."

"We waren van plan om te verbouwen, maar we hebben besloten om daar nog even mee te wachten", zegt visspecialist Hendrik Pieter de Graaf. "Wij willen even aankijken hoe het in najaar gaat. Zou het virus dan weer oplaaien?" Koos van Essen, eigenaar van Keurslagerij Warmenhoven in Wateringen, wacht ook met een eventuele uitbreiding. "Ik denk dat dit probleem de komende jaren vaker terugkomt en wil eerst zien hoe het gedrag van de klant zich ontwikkelt."

Jacco Rodenburg, eigenaar van Keurslagerij Rodenburg in Vleuten, vindt vooral de ruimte achter de toonbank belangrijk. "De consument snapt het afstand houden wel, maar achter de toonbank is het vaak voor de medewerkers erg moeilijk om afstand te bewaren." Koos van Essen is het daarmee eens. "Misschien wordt in de toekomst de winkel voor de klant wel kleiner en voor de medewerkers groter", voorspelt hij.

Multifunctioneel inrichten

"Wat kan een interieurinrichter zoals Emondt – KMI voor jullie in deze tijd betekenen?", vraagt Ivo van Dijkhuizen. Koos van Essen reageert direct. "Ik wil sneller van interieur kunnen wisselen. Mijn vader deed dertig jaar over zijn interieur. Wij twintig jaar en een nieuwe winkels gaan waarschijnlijk maar tien jaar mee. Maar je kunt niet telkens tonnen uitgeven aan een verbouwing." "In de bakkerijsector maken we flexibele winkels", vertelt Pieter Huuskes namens Emondt KMI. "Doordeweeks en het weekend zien de winkelinrichtingen er anders uit. Echter, dit is in de bakkerijsector wat gemakkelijker toe te passen dan in de slagerij. In de bakkerij liggen er veel meer niet-gekoelde producten in de schappen. Bovendien kun je in de bakkerswinkel wisselen met een éénlaags en een meerlaags gekoelde presentatie."

Visspecialist Henry vindt zelfbediening ‘wel een dingetje’. "Dan word je steeds meer een supermarkt. Dat is in mijn ogen niet de bedoeling." "Klanten kunnen in mijn winkel alleen de buitenlandse kazen zelf pakken", legt Gery Peterse uit. Hij kiest er bewust voor om dat niet met de Nederlandse kazen te doen. "Deze worden ter plekke afgesneden. Dat is de beleving."

Koos van Essen merkt duidelijk dat het eetgedrag van de jongeren verandert. "Mijn eigen kinderen kiezen vooral voor ready-to-eat. Ze ontbijten en lunchen onderweg en dineren nog maar één of twee avonden per week thuis. Dat zie ik terug in mijn winkel. Broodjes zijn bij ons niet meer weg te denken. Ik zie de verkoop nog iedere dag groeien, terwijl we niet eens in de omgeving van kantoren of scholen zitten." Gemak en beleving bepalen de winkel van de toekomst, vindt hij. "Gemak met het gevoel van service. Dat is een must." Pieter Huuskes is het daarmee eens. "Het bedienen blijft corebusiness", benadrukt hij. "Het gaat om een combinatie tussen bediening en gemakkelijk pakken. Klanten moeten het gevoel hebben in een servicewinkel te staan, waar ze tevens gemakkelijk zelf een aantal producten kunnen pakken. Daar zoekt Emondt KMI samen met de ondernemer de juiste balans in."

Versdetaillisten lijken in deze tijd de wind een beetje mee te hebben, vat discussieleider Ivo van Dijkhuizen de meningen van de deelnemers samen. "Maar het blijft spannend. Daarom is het belangrijk om met de leverancier als partner te sparren. Het is fijn dat jullie hierover in gesprek wilden gaan en de juiste kritische noten hebben gekraakt."

Dossiers
Lees ook
Koeltechnisch Buro Midden Nederland: Koel, koeler, koelst

Koeltechnisch Buro Midden Nederland: Koel, koeler, koelst

Wat zijn trends in koeltechniek? Wat kunnen we verwachten met betrekking tot koudemiddelen? Met welke uitdagingen kampt de koelbranche? Bernadet Koops, afgestudeerd koelmonteur en vertegenwoordiger bij familiebedrijf Koops Koeltechnisch Buro Midden Nederland beantwoordt deze vragen.

‘Onderscheiden door dicht bij jezelf te blijven en te doen waar je goed in bent’

‘Onderscheiden door dicht bij jezelf te blijven en te doen waar je goed in bent’

De inrichting van visspeciaalzaken is een anders dan tien jaar geleden. Trends en ontwikkelingen zorgen voor een veranderende kijk op de winkel. Zo is zelfbediening door corona verder toegenomen, en dat lijkt een blijvertje. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Frans van Erkel van Van Erkel Reclame & Styling.

Dulk Haasnoot Seafood klaar voor de toekomst

Dulk Haasnoot Seafood klaar voor de toekomst

De nieuwe winkel van Dulk Haasnoot Seafood is méér dan een efficiënt verkooppunt. “Wij delen kennis met onze klanten. Want de visdetaillist is de ambassadeur die de verhalen achter onze producten overbrengt aan de eindconsument.”