Voor en tegens van schol invriezen aan boord

Koeltechnisch installateur Bert Roeleveld (links) en schipper Gerard van Elst _Foto Willem den Heijer

Koeltechnisch installateur Bert Roeleveld (links) en schipper Gerard van Elst zijn wel te porren voor het invriezen van schol aan boord (foto Willem M. den Heijer).

Dankzij het invriezen en opslaan van de vangst op zee is de pelagische vloot al decennialang succesvol. De kottersector, gericht op demersale vis, laat zich vooralsnog niet verleiden tot eenzelfde aanpak. Desalniettemin vinden er wel gesprekken plaats over de opties en de gevolgen van het wel of niet invriezen van schol aan boord.

In de pelagische sector gaat het om gigantisch grote bestanden. Schol is de enige platvissoort die in bulk door de kottervloot kan worden aangevoerd. Andere platvissoorten komen in veel kleinere hoeveelheden voor en zijn daarom niet interessant. Ondanks een groot scholbestand zijn de vangsten de laatste jaren beneden de maat. Er zijn jaren geweest dat de prijs van schol flink onder druk stond als gevolg van ruime aanlandingen. In een dergelijke situatie kan, indien kotters daartoe technisch uitgerust zijn, invriezen op zee het overwegen waard zijn.

Vers

Door pelagische vis na sortering direct in te vriezen, vindt er geen kwaliteitsverlies plaats. De keten wordt niet meer onderbroken. De onderbreking tijdens het lossen en het laden in vrachtschepen of containers is verwaarloosbaar. Eenmaal bij de eindverbruiker kan de vis ontdooid worden en is deze van topkwaliteit. Verse vis kan kwalitatief eigenlijk niet op tegen zeegevroren vis. Kottervissers doen hun uiterste best om kwaliteit aan te landen, maar na een vierdaagse reis begint bij het lossen de onderbreking van de koelketen. Is vers aangevoerde vis dan na een dag nog wel vers?

Prijs

Volgens Ruud van der Zwan, die vertegenwoordiger is van drie Deense visafslagen, kan het geen kwaad om hierover te brainstormen. “Maar je moet wel met sterke argumenten komen”, zegt hij. “Schol IV is de enige sortering die in aanmerking komt. De prijs moet dan wel laag zijn. Het heeft geen zin om prijzige schol aan boord in te vriezen. Bij 1 euro per kilo in de afslag, kun je het gaan overwegen.

Overigens droogt schol snel uit. Niet voor niks glaceren de verwerkingsbedrijven de schol. Hoe je dat aan boord moet doen, is een uitdaging”, aldus een sceptische Van der Zwan.

Voordelen

Optimisten die regelmatig zitten te filosoferen over deze kwestie, zijn Bert Roeleveld, koel- en vriesdeskundig, en schipper Gerard van Elst van de twinrigger LT-43. “Je moet kijken of het beter kan. Bij ruime vangsten kun je schol IV en III, eventueel ontkopt, invriezen”, zo zegt hij. Het in goede conditie houden van de gestripte vis, vergt relatief veel tijd en energie, zo meent hij. Bert Roeleveld: “Je kunt veel tijd besparen door overbodige handelingen niet meer te verrichten. Bij invriezen behoud je bovendien de kwaliteit van de schol en ook voor de koper is het heel praktisch. Bij een goede aanpak zijn er volop voordelen.”

 

 

Dossiers
Lees ook
Politiek debatteert over Noordzeeakkoord

Politiek debatteert over Noordzeeakkoord

Maandag 12 oktober vond het Algemeen Overleg Visserij plaats, waar volksvertegenwoordigers uit de Tweede Kamer met minister Schouten debatteerden over het Noordzeeakkoord. Veel partijen uitten hun zorgen omdat de visserij dit akkoord niet wil ondertekenen. De Nederlandse Vissersbond volgde het debat en doet verslag op de website.

Europese visserijorganisaties maken bezwaar tegen windmolens op zee

Europese visserijorganisaties maken bezwaar tegen windmolens op zee

Op initiatief van EMK maken verschillende Europese visserijorganisaties, waaronder België, Frankrijk en Duitsland, bezwaar tegen de snelle aanleg van windmolenparken op zee. Dat doen ze in de vorm van een brief naar het Europees Parlement.

Gemiste kans

Gemiste kans

Uitstoot van kwalijke stoffen is voor een fors deel afkomstig van de wereldwijde zeevaart. De maritieme sector is zich daarvan bewust en probeert er wat aan te doen. Daarvoor is een ambitieus plan gemaakt onder leiding van het samenwerkingsverband Dutch Ocean Technology Centre (DOTC).