Het nieuwe verpakken

25 oktober 2019 Xandra Veltman
Foto: Van der Windt Verpakking BV

De verpakkingsindustrie is al jaren bezig met duurzamer (her)verpakken. Met bio-materialen en met recyclebare mono-verpakkingen. Van der Windt Verpakking BV kan inmiddels mono-folies produceren.

Van der Windt zoekt een goede opvolging voor de bestaande verpakkingen. Volgens productmanager Jurgen van Zijderveld zijn al flinke stappen gemaakt. “Eén manier is met ­mono-materialen, bijvoorbeeld van suikerrietafval. Maar sommige ­andere plantaardige producten gaan helaas ten koste van de voedselproductie. Daarom willen we naar hergebruik. Bij producten als glas en staal is dat goed geregeld, bij verpakkingsfolie nog niet. Dat komt omdat veel folies opgebouwd zijn uit verschillende materialen vanwege de barrière-eisen. Vaak zijn dit polyesters, PA- of PP films (nylon of polypropeen), gecombineerd met PE (polyetheen) en voorzien van een barrière van etheen-vinylalcohol oftewel Evoh. Evoh beschermt producten tegen zuurstof en andere gassen en ­verlengt zo de houdbaarheid van voeding. Hoe functioneel ook, je kunt de verschillende folielagen niet uit elkaar halen en dus niet hergebruiken. Met onze oplossingen is dit probleem in een aantal gevallen verleden tijd, zoals met topsealfolies en flowpack verpakkingen.”

Monoverpakkingen

Eén van de oplossingen is een ­laminaatverpakking van meerdere lagen PP. Dankzij de ingenieuze opbouw heeft de verpakking toch een hoge zuurstofbarrière, zegt Van Zijderveld trots. “Als je deze folie als topseal op een mono ­PP-schaal gebruikt, heb je dus een mono-verpakking. Daarnaast kunnen we een ovenbestendige PET-folie met een coating op ­waterbasis leveren. Op een CPET-schaal kan het geheel in de oven. ­Is dat niet nodig, dan gebruik je een APET-tray.”

Kip of ei-verhaal

Helemaal zonder slag of stoot gaat het niet. De ontwikkeling van het scheiden van materialen gaat nog langzaam en is kostbaar. Van ­Zijderveld: “Het is een beetje ‘de kip of het ei’-verhaal. Er moet voldoende te recyclen mono-materiaal zijn om te investeren. Ook moet de bedrukking minimaal zijn. Tenslotte vraagt het om stappen van voedselverpakkers en retailers, want mono-verpakkingen zijn duurder. Partijen zijn er mee bezig en last but not least moet de consument er aan meedoen. Die plastic soep gaat in eerste instantie over menselijk gedrag.”

Klant moet ‘om’

Van der Windt heeft in elk geval opties voor mono-folies en dat was een jaar geleden nog niet zo. Van Zijderveld: “We werken samen met partners en we hebben de knowhow binnen onze organisatie. Voor nu verwacht ik allereerst dat verpakkingen steeds lichter ­worden. Voor de volgende stap moeten retailers en consumenten ‘om’. Misschien wordt een product een dagje korter houdbaar. Ik denk dat dat uiteindelijk geaccepteerd wordt omdat het echt beter is voor het milieu.” l 

Altijd op de hoogte blijven?