Neeltje Jans denkt out of the box

Neeltje Jans_Mosselbox

Mosselkwekers bedenken creatieve oplossingen om mosselen aantrekkelijk te maken en te houden. Zo startte Neeltje Jans in oktober Mosselbox.com: een verse foodserviceformule om meer mosselen aan de man te brengen.

Foto: Neeltje Jans

Neeltje Jans verbouwt: restaurant en winkel worden gescheiden. Corona heeft de voordelen daarvan duidelijk gemaakt. Ook helder is het voordeel van een goede webshop. Mosselkwekers zijn zich er al langer van bewust dat ze creatief moeten zijn om mosselen aantrekkelijk te houden voor consumenten. Daarom vroeg Neeltje Jans’ directeur Simon Schot aan Adriaan de Putter om een nieuwe markt te bedenken.

Het kostte De Putter, die net z’n Master bedrijfscommunicatie had afgerond aan de universiteit van Tilburg, twee weken voor hij een formule had: “Ik werk al langer voor Neeltje Jans en nu gaf Simon me afgelopen zomer de vrije hand.” Sinds 1 oktober is alles rond. Via een speciale site zijn mosselmaaltijden in allerlei vormen te koop: basis, luxe, Spaans, pikante en Thais. Maar ook Alaska-zalm met zeekraal of spinazie, tarbot, roodbaars, IJslandse lijngevangen kabeljauw met pesto, schol, griet, zeebaars en zeewolf, oesters en Oosterschelde- of Canadese kreeft.

Daarnaast zijn tapas- , party-, vis- en luxe visboxen bestellen. Met keuze tussen abdijbier of een wijn erbij, vissalades of kruidenboter, aan alles is gedacht. “De kreeft is voorgegaard, dat maakt het gemakkelijk klaarmaken. Bij alle recepten zit een recept en bij de verse oesters een oestermes en omschrijving om ze veilig open te maken.”

Vers thuisbezorgd

Qua foodservice is het wel een soort primeur, vindt De Putter. “We leveren alle regionale ingrediënten compleet met duurzaam gevangen vis en zeevruchten in één box thuis. Recept, groenten, zeevis, frites en brood. Als ik zie hoe bedrijven als Hello Fresh het doen, en hoe de webwinkels van grote verse visbedrijven lopen, denk ik dat dit een perfecte match is. Mosselen versturen is tot nu toe veelal nog een serviceproduct.”

ABC-levering

Het werkt simpel: op de website een box bestellen en thuis laten bezorgen. Of bij vrienden natuurlijk, als cadeautje. ABC-levering: maandag bestellen is woensdag in huis. Met de box zet je in korte tijd een superverse maaltijd op tafel. Je kunt ook kiezen voor een abonnement, waarbinnen je altijd van box kunt wisselen; je zit nergens aan vast.

Geen concurrentie

De Putter benadrukt dat het geen directe concurrentie van restaurants of viswinkels is. “Het is een heel ander concept. We rollen het eerst uit voor consumenten in de Benelux. Hopelijk zullen Duitsland en Frankrijk volgen. Ook willen we in gesprek met vis- en boerderijwinkels of groothandels. We voeren een ‘agressief’ online marketingbeleid om onze lokale producten bekender te maken voor een groter publiek. Ludieke acties volgen nog.” Dat is, met het oog op de feestdagen, iets om naar uit te kijken.

 

Lees ook
Kwaliteit mosselen veelbelovend

Kwaliteit mosselen veelbelovend

Het mosselseizoen heeft een vliegende start gemaakt. Bij een rondgang langs diverse handelaren blijkt dat het vispercentage begin juli al op zo’n kleine 30 procent lag. En dat wordt dus alleen maar beter tijdens het verdere verloop van het seizoen.

OOS mikt op industrialisatie

OOS mikt op industrialisatie

Mosselen kweken op de Noordzee leek tot voor kort een illusie. Dat gaat nu veranderen. Offshorebedrijf OOS International heeft een vergunning gekregen voor een pilot om mosselen te kweken in windpark Borssele 3 op een drijvende mosselfarm.

Start campagne 'Doe de Mossel'

Start campagne 'Doe de Mossel'

De Zeeuwse mosselsector start de nieuwe promotiecampagne 'Doe de Mossel'. Hiermee wil de sector de zichtbaarheid van hun product verbeteren en inspelen op de behoeftes van consumenten aan gemak, variatie en producten van een duurzame herkomst.