Populariteit gebakken vis is constante factor voor Vishandel Koning

28 november 2023 Xandra Veltman Robin van der Spek
Van Volendam naar Rijswijk is het 85 kilometer. Een afstand die Volendammer Kees Koning dagelijks aflegt naar de vishandel waarvan hij trotse eigenaar is. “Ons assortiment is groot, maar haring en gebakken vis blijven de hoofdmoot vormen.”  

Kees Koning heeft, met zijn vrouw Sandra en zijn zus Silvia, de winkel op een A1-locatie in een goed lopend winkelcentrum, omringd door supermarkten en McDonalds en KFC in de buurt. “Met ruim voldoende gratis parkeerplek en midden in een woonwijk. Mijn vaste klantenkring is divers. Jong en oud, autochtoon en allochtoon, mensen met een goed gevulde beurs en mensen die op de kleintjes moeten letten. Daarnaast is er veel aanloop van passanten. Het mooiste vind ik al die contacten en om samen met ons team elke dag mooie producten te leveren. Daar geniet ik dagelijks van.” Kees stamt uit een Volendammer visfamilie en heeft de liefde voor het vak met de paplepel ingegoten gekregen. In dertig jaar vakmanschap heeft hij veel veranderingen gezien; qua maatschappij en doelgroepen en qua trends en producten. “Haring bijvoorbeeld is nog steeds een belangrijk deel van de omzet, zeker omdat we drie keer de haringprijs van het AD wonnen. En we zien de vraag toenemen naar gemaks­producten, meer eetmomenten en kant-en-klaar maaltijden. We volgen de bekende kookprogramma’s op tv en internet. Je wilt de volgende dag die ingrediënten in huis hebben, want consumenten maken die gerechten graag eens zelf. Maar één ding blijft al die jaren constant en dat is de populariteit van gebakken vis. Vrijwel iedereen is gek op kibbeling of andere gebakken vis en dit blijft een flink aandeel van onze omzet.”

28-29 ADVERTORIAL QBTEC (kibbeling 1) (© Robin van der Spek )

HR-oven een wereld van verschil

Lekkere gebakken vis heeft alles van doen met de kwaliteit vis, paneer en de oven. Kees bakt al jaren in z’n onverwoestbare Smitto. “Toen ik zo’n 25 jaar geleden m’n winkel wilde inrichten, ontmoette ik op een beurs Harry Braams, de vertegenwoordiger van Smitto. Zo ben ik bij QBTEC terecht gekomen. En daar hoef ik niet meer weg want vanaf dag één ben ik Smitto-fan. Moet je nagaan, destijds had ik nog niet eens een HR-oven, die kocht ik pas twaalf jaar geleden. Dat verschil is aanzienlijk. HR is sneller, zuiniger en je krijgt een nog mooier product. Met name omdat de temperatuur zo stabiel is. De oven reinigen gaat ook snel en makkelijk, nergens zitten rare hoekjes, alles is mooi afgewerkt. Zowel de Smitto’s als QBTEC hebben ons nog nooit in de steek gelaten. Als er al een storing is, dan komt er iemand binnen een dag en indien nodig zelfs meteen. Beter kan niet.” Kees heeft twee grote pannen voor vis en twee kleinere voor snacks en patat. Handig vindt hij ook het gaskomfoor met de twee gaspitten ernaast voor soep en andere gerechten. “Al met al scheelt een goede oven geld qua olie en energie maar ook in personeel. Het werkt gemakkelijk. Als je de zaken goed voorbereidt, hoeft maar één persoon te bakken en in de piekuren twee man. Meer heb je niet nodig. Als ik het opnieuw zou moeten beslissen zou ik het weer zo doen.”

Perfecte routing
De 120 m2 grote, bijna vier­kante winkel is overzichtelijk ingericht en goed toegankelijk. De routing is in de loop der jaren ‘precies uitgevogeld’, zegt Kees Koning. Direct voorin is de gebakken vis, loop je door langs de halfronde toonbank dan volgen salades en alle andere vishapjes en -producten. Vervolgens is de toonbank gevuld met de luxere producten en dan volgen de kant-en-klare maaltijden. Haring en de toonbank met verse vis sluiten de rij. Op drie punten kun je pinnen of contactloos betalen. Zo wordt iedereen snel geholpen.  

Kibbeling (© Robin van der Spek )

Kijken naar kansen

En een nieuwe oven? “Elke ondernemer blijft kijken naar kansen. Natuurlijk heb ik best wel ideeën. Aan de ene kant is het mooi om de winkel te moderniseren, maar aan de andere kant is het er de tijd niet echt naar nu consumenten wat meer de hand op de knip houden. Zoals we nu werken voldoet alles prima en de bakoven is nog lang niet versleten. Wanneer dit winkelcentrum wordt aangepast moeten we overstappen op een elektrische oven maar zover is het ook nog lang niet. Maar niets is zeker. Sinds corona gaan mensen meer thuis ‘uit eten’. Die trend is gebleven en daar spelen we op in. Als visspecialist hebben we ze genoeg te bieden. Mensen zijn positief over ons. Wij doen alles voor goede service en kwaliteit en dat wordt merkbaar gewaardeerd. En daar doen we het voor.”

 

Altijd op de hoogte blijven?