Damen Maaskant voorziet YE118 van elektro motor

30 oktober 2023 Redactie Vismagazine Vismagazine

De YE118 van Yerseke 118 Noordland B.V. is weer een stap dichterbij zero emissie. Damen Maaskant heeft het 43 meter lange schip voor de visserij op mesheften voorzien van een elektrische voortstuwingsmotor. Het is de tweede stap in de elektrificatie van dit schip.

In 2015 leverde Damen Maaskant de YE 118 aan Yerseke 118 Noordland B.V.. Sinds twee jaar werken de partijen opnieuw samen om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van dit schip verder terug te dringen. “Vanwege de nieuwe Wnb-vergunning voor de periode 2024-2029 is het verlagen van de stikstofoxide-uitstoot in Natura 2000-gebieden noodzakelijk om voldoende visuren te krijgen en rendabel te kunnen blijven vissen”, zegt schipper Robbert Mol. “Samen met Damen Maaskant zijn we vroeg gestart zodat we hier voor het einde van 2023 klaar mee zijn.”

Transitie naar duurzaamheid

Jeroen van den Berg, Commercieel Manager bij Damen Maaskant denkt dat de schelpdier- en aquacultuursector klaar zijn voor de transitie naar duurzaamheid en energie-efficiëntie. Hij neemt de aanpassingen van de YE118 als voorbeeld. “Uitlaatgasnabehandeling, elektrificatie en de toepassing van batterijen zijn momenteel de beste oplossingen die beschikbaar zijn voor deze sector. In de toekomst zal dit onder meer de toepassing van e-brandstoffen omvatten, waarvoor dezelfde soort aandrijvingen en batterijen nodig zijn. Dankzij deze investering is de YE118 nu op weg naar zero emissie.”

Elektromotor en verdere aanpassingen

De YE118 had twee voortstuwingsmotoren en twee generatoren. Op de scheepswerf Damen Maaskant in Stellendam werd in samenwerking met Wetec de conventionele dieselvoortstuwingsmotor aan bakboord verwijderd en vervangen door een nieuwe 400kW elektromotor. Dit betekent een reductie van bijna 500 kW totaal geïnstalleerd vermogen naast vermindering van de uitstoot en de onderhoudskosten.

Yerseke Engine Services (YES) verving begin 2023 de bestaande C18-generatorset door een Greenpower GPC18-generatorset met ultra-low NOx-modus. Daarnaast heeft de bestaande stuurboord Caterpillar C18 nu ook een uitlaatgasnabehandelingssysteem met ultra-low NOx-modus met een speciale interfacemodule die de locatie van alle Natura 2000-gebieden bevat. Deze interface is gekoppeld aan de ingebouwde GPS. Zodra het schip een Natura 2000-gebied binnenvaart, schakelt het systeem over naar de ultra-low NOx-modus en vermindert de uitstoot met ruim 99 procent.

Minimale emissies

Damen Maaskant en de onderzoeksafdeling van Damen (RD&I) zetten zich al geruime tijd in voor de ontwikkeling en productie van duurzame schepen en zijn nauw betrokken bij oplossingen om een toekomst te creëren met minimale emissies en vermindering van het totale energieverbruik aan boord van schepen. In 2022 won de werf op de Schelpdierenconferentie de duurzaamheidsprijs voor het ontwikkelen van scheepsmotoren met verminderde CO2- en stikstofuitstoot.

Van den Berg: “Dankzij de steun van ons netwerk en lokale leveranciers hebben we de refit van de YE118 kunnen realiseren met als succesvol resultaat het terugdringen van de stikstofoxide-uitstoot in een zeer korte doorlooptijd van 10 dagen. Ook de betrokkenheid en medewerking van de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft hieraan positief bijgedragen.”

Bron: Damen Maaskant

Altijd op de hoogte blijven?