De visbranche komt samen in Bremen voor Fish International

Fish International_foto M3B GmbH/Jan Rathke

Foto: M3B GmbH/Jan Rathke

Nieuwe producten, verpakkingen, duurzaamheid en dierenwelzijn in aquacultuur. Dat is een greep uit de onderwerpen die aan bod komen tijdens Fish International. Deze vakbeurs vindt van 9 tot en met 11 februari plaats in Messe Bremen. De organisatie richt zich op bezoekers uit de industrie, retail en horeca. Ook voor Nederlandse vishandelaren is deze beurs interessant.

De organisatie verwacht veel nieuwe producten omdat er in 2020 veel exposanten voor het eerst op de beursvloer staan. Zo presenteert Turkije's grootste viskwekerij de Olive Flounder (Paralichthys olivaceus). Deze vis wordt al veel gebruikt in Azië voor sushi en sashimi, maar is in Duitsland nog onbekend. Een viskwekerij uit Java toont zijn duurzame tilapia en producten zoals tilapiafilet met een Parmezaanse korst.

"We zien een trend naar meer bevroren en gemaksproducten", zegt Sabine Wedell, projectmanager van de beurs. Een ander voorbeeld hiervan is een Iers bedrijf dat op de beurs staat met nieuwe kruidenmixen en toppings voor zalm, kabeljauw, heek en andere vissen.

Recyclebare verpakkingen

De bescherming van het milieu is een belangrijk onderwerp. Dit heeft in Duitsland onder andere geleid tot nieuwe regelgeving, zoals een richtlijn dat verpakkingen 'vooral recyclebaar' moeten zijn. Ingenieur Till Isensee geeft een presentatie hierover. "Zeven Duitse verwerkingsbedrijven definiëren recyclebaar op een andere manier".

Producenten gebruiken steeds vaker papieren verpakkingen omdat de consument daarom vraagt. "Veel consumenten denken dat papier beter voor het milieu is dan plastic", zegt Isensee. "Maar papier is vaak voorzien van een coating. Dat maakt het een niet-recyclebaar materiaal, in tegenstelling tot potten gemaakt van eenvoudig plastic." In zijn presentatie laat Isensee zien hoe bedrijven kunnen omgaan met de vraag van verschillende kanten en biedt aan om verpakkingen te inspecteren.

Aquacultuur

De afgelopen tien jaar is de focus van Fish International op aquacultuur steeds meer uitgebreid. Deze editie kunnen verkopers de SCOPE Lounge gebruiken voor gesprekken met hun klanten. Een bedrijf dat gebruik maakt van deze mogelijkheid is Initiativkreis Tierschutzstandards Aquakultur, waarbinnen wetenschappers, organisaties en belangrijke retailketens zijn verenigd. "Deze organisatie kijkt bijvoorbeeld naar het verdoven van vis voor de slacht" zegt Wedell. Zij gelooft de ideeën van deze organisatie impact zullen hebben. "Vanwege de macht van de retailers op de markt, hebben ze een verreikende invloed. Vooral omdat ze niet alleen in Duitsland inkopen".

Verder op het programma

Op het programma van de beurs staan ook proeverijen in het 'Räucherkiste' rookhuis, de Seafood Start awards en de uitreiking van certificaten aan de nieuwe vissommeliers. Ook wordt er weer een Trawl Party georganiseerd met een diner en de band New City Beats. 

Tegelijkertijd met Fish International vindt in de Messe Bremen Gastro Ivent plaats. Deze gastronomische beurs is gericht op de horeca. De bezoekers van Fish International kunnen ook deze beurs bezoeken.

Lees ook
Innovatie nu nog sneller doorgevoerd dan voorheen

Innovatie nu nog sneller doorgevoerd dan voorheen

Joseph Schumpeter deelde in 1934 ‘innovatie’ op in nieuwe of verbeterde producten, nieuwe productiemethoden, markten en manieren om bedrijven te organiseren. Zijn ideeëngoed is telkens verder uitgewerkt. Nu zitten robotisering en digitaal samenwerken nieuwe stijl in een stroomversnelling. Het gaat om zowel productinnovaties als om het verbeteren van...

Fiscale aspecten aan beursbezoek

Fiscale aspecten aan beursbezoek

Als ondernemer wilt u natuurlijk op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in uw branche. U bezoekt daarom misschien wel eens een vakbeurs. Hoe dient u fiscaal om te gaan met deze kosten?

Vis van de maand

Vis van de maand

Ook al is het eind van dit jaar nog niet in zicht, de kalender ‘Vis van de Maand 2021’ is inmiddels in overleg met mensen uit de vissector vastgesteld. De productie van de nieuwe kalender met bijbehorend POS-materiaal voor de winkelvloer is reeds in gang gezet.