Fish Tales introduceert Fair Trade MSC tonijnsalades

Fish Tales_tonijnsalade

Fish Tales, de Amsterdamse food scale-up voor duurzame vis, voegt een nieuw product toe aan het assortiment, Fair Trade MSC tonijnsalades. Deze tonijnsalades bevatten niet alleen duurzaam gevangen en verwerkte tonijn, ook zijn deze FairTrade gecertificeerd.

Tonijn is een van de meest populaire visproducten in Nederland, maar deze is lang niet altijd duurzaam. Fish Tales heeft al duurzame tonijn in blik in het assortiment. Omdat tonijn vaak gebruikt wordt in salades, besloot Fish Tales ook hier een slag te slaan.

Fair Trade MSC tonijnsalades

Er komen twee varianten in het supermarktschap te liggen. Een ‘gewone’ en een spicy salade. Beide bevatten 50% duurzame, hengel skipjack gevangen tonijn. De salades zijn ambachtelijk bereid met grove stukken tonijn met een mayo die geen zoetje nalaat. De spicy variant is geïnspireerd op het recept van de traditionele Mas Uni tonijnsalade uit de Malediven en bevat naast tonijn onder andere kokos, limoen en verse curryblaadjes. Naast de tonijnsalades komt er ook een ASC gecertificeerde zalmsalade met warmgerookte zalm bij.

Fish Tales levert met de nieuwe verse salades opnieuw een product met een gezicht af. Oprichter, chef en visexpert Bart van Olphen: “Als we weten waar ons voedsel vandaan komt, gaan we vanzelf bewustere keuzes maken. Daarom geeft Fish Tales vissers een verhaal, een gezicht.”

Herkomst

Op de verpakking van deze nieuwe koelverse salades staat waar de vis vandaan komt en welke lokale vissersgemeenschap de tonijn heeft gevangen. Door de QR-code op de verpakking te scannen, zie je dat de tonijn afkomstig is van een kleinschalige visserij in Bitung, Indonesië.

Bitung is de belangrijkste havenstad van de provincie Noord-Celebes, in de Celebeszee. De tonijnvissers daar vissen met een hengel. Een voor een, vis voor vis. Door tonijn met een hengel te vangen, wordt de bijvangst van andere vissoorten vrijwel uitgesloten en wordt overbevissing tegengegaan. Deze methode wordt internationaal als meest duurzaam erkend, ook door Greenpeace. Daarnaast biedt het een lange termijnoplossing voor lokale werkgelegenheid.

Fish Tales Foundation

Met steun van de Fish Tales Foundation, een stichting die is opgericht om via visserijverduurzaming en consumentenbewustzijn het wereldwijde aanbod van duurzame vis te vergroten, heeft de tonijnvisserij in Bitung de afgelopen jaren hard gewerkt aan het behalen van de Fair Trade MSC certificering.

Bart van Olphen: “Zo’n proces vergt een groot commitment van alle betrokken partijen, maar het resultaat is fantastisch. Er kan nu worden gegarandeerd dat er geen slechte en gevaarlijke arbeidsomstandigheden voorkomen bij deze tonijnvisserij en verwerkingsfabriek. Het is daarmee voor alle liefhebbers van tonijnsalade een stuk makkelijker geworden om een verantwoorde keuze te maken.”

 

Dossiers
Lees ook
Bewuste Visweek zet onbekende helden uit het water in de schijnwerpers

Bewuste Visweek zet onbekende helden uit het water in de schijnwerpers

Van 26 september tot en met 2 oktober is de tiende editie van de jaarlijkse Bewuste Visweek: een initiatief van keurmerken Marine Stewardship Council (MSC) en het Aquaculture Stewardship Council (ASC) die alle Nederlanders en Belgen oproept om stil te staan bij duurzame visvangst en verantwoorde viskweek. Daarbij viert MSC dit jaar haar 25-jarig bestaan.

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

Oproep: Doe mee aan de Nationale Mosselweek 2022

Oproep: Doe mee aan de Nationale Mosselweek 2022

Van 17 tot en met 23 oktober 2022 vindt de Nationale Mosselweek plaats. Good Fish roept samen met MSC en het Nederlands Mosselbureau restaurants op om mee te doen aan deze week en hun gasten te verrassen met een ‘mosselbite’ of ‘mosselamuse’.