Goodfish: Doorbraak nodig in de rivierkreeftenhandel

Amerikaanse rivierkreeft_Good Fish

Foto: Good Fish

De Amerikaanse rivierkreeft is een plaag in de Nederlandse wateren. Opeten is een van de aangedragen oplossingen. Volgens Good Fish moeten hiervoor meer consumenten rivierkreeft op het menu zetten. Ook is er een doorbraak nodig in de rivierkreeftenhandel. “Rivierkreeften uit China moeten de schappen uit en vervangen worden door de rivierkreeften gevangen in Nederland.”

Good Fish deed onderzoek onder bijna 300 consumenten waaruit blijkt er veel potentie voor rivierkreeften uit Nederland. Veel Nederlanders weten dat de Amerikaanse rivierkreeft een plaag is. Bijna de helft (45 procent) weet dat diezelfde rivierkreeft ook heel goed te eten is. "Een van de aangedragen oplossingen om de overvloed aan rivierkreeften in Nederland tegen te gaan, is door ze op te eten’ zegt milieuorganisatie Good Fish. Maar om dat te bewerkstelligen, zullen meer consumenten de rivierkreeft komende jaren op hun menu moeten zetten. Alleen dan kunnen de vissers op grotere schaal aan de slag in de strijd tegen de rivierkreeft.  

Amerikaanse rivierkreeft

Momenteel kun je als consument Amerikaanse rivierkreeften die in Nederland wordt gevangen alleen ongepeld afnemen bij de lokale visser of groothandel. Good Fish maakte een kaart waarop je als consument kunt vinden waar en bij welke visser je rivierkreeft kunt bestellen. Deze kaart is een mooie manier om de consument direct aan de rivierkreeftvissers te koppelen. Maar de meeste rivierkreeftenvissers hebben te weinig capaciteit om naast het vissen ook de bestellingen te verwerken en bezorgen.  

Rivierkreeften zijn ook te koop in de grotere supermarkten. De rivierkreeft in de supermarkt worden in China gekweekt en verwerkt en naar Nederland geïmporteerd. Het gaat hier om dezelfde soort rivierkreeft als de soort die in Nederland veel gevangen wordt en voor overlast zorgt, namelijk de Rode Amerikaanse rivierkreeft (P.Clarkii). De gekweekte rivierkreeften scoren rood op de VISwijzer en zijn geen duurzame keuze.  

Voorkeur voor lokaal

Uit onderzoek van Good Fish blijkt dat consumenten uit duurzaamheidsoogpunt liever de Nederlandse rivierkreeft eten dan de geïmporteerde kreeft. 62 procent van respondenten is bereid hun consumptiepatroon aan te passen nu ze weten dat het consumeren van rivierkreeft ook goed is voor de instandhouding van de natuur. 

Good Fish vindt het tijd dat de Nederlandse supermarkten de rivierkreeften uit China vervangen voor rivierkreeften uit Nederland. Daarmee kunnen supermarkten bijdragen aan het beschermen van onze wateren en tegelijkertijd de consument de kans bieden om kennis te maken met rivierkreeften van Hollandse bodem.

Vermarkten van rivierkreeft 

Het consumentenonderzoek is uitgevoerd om de opties voor het vermarkten van rivierkreeft uit Nederland te onderzoeken. Dit doet Good Fish in samenwerking met Wageningen Environmental Research zodat we zowel de visser als de natuur een handje kunnen helpen. Het project Kennisplatform Rivierkreeft II wordt gefinancierd door het Europees Fonds voor Maritieme Zaken Visserij (EFMZV). 

Lees ook
Wageningse onderzoekers brengen garnalensector in beeld

Wageningse onderzoekers brengen garnalensector in beeld

Onderzoekers van Wageningen Marine Research hebben onderzoek gedaan naar de garnalensector. De onderzoekers keken naar de huidige situatie, de knelpunten en de kansen.

Binnenvisserij in de spotlights tijdens Dutch Food Week

Binnenvisserij in de spotlights tijdens Dutch Food Week

De visserij op rivierkreeft, waddenoesters en paling stond centraal tijdens de eerste ‘Dag van de vis’ op woensdag 13 oktober 2021 tijdens de zevende Dutch Food Week.

Restaurant Het Gouden Kalf ambassadeur Stichting Noordzeevis uit Scheveningen

Restaurant Het Gouden Kalf ambassadeur Stichting Noordzeevis uit Scheveningen

Het Gouden Kalf ontving een oorkonde van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen. Deze kreeg het restaurant vanwege het met passie aanbieden van vis uit de Noordzee op hun menukaart en de drive om meer bekendheid te geven aan het product.