‘Ons uitzendbureau groeit als kool’

23 december 2020 Xandra Veltman

Zakelijke dienstverlening is onlosmakelijk verbonden met ondernemerschap en het is verweven met alle aspecten van een bedrijf. Zakelijke dienstverlening is de smeerolie van elk bedrijf. Vier voorbeelden uit de praktijk. Vandaag de derde van vier voorbeelden uit de praktijk met Maria Coenen-Post van Werckpost.

Op de website van de Urkse uitzendorganisatie Werckpost staan amper vacatures in de visbranche. “Toch zijn er zeker zeshonderd mensen van ons aan het werk in de visindustrie”, vertelt Maria Coenen-Post. Zij stamt uit een vissersfamilie en runt het bedrijf samen met haar vader Geert (61 jaar, voormalig kottereigenaar) en haar broer Nanne Marten (32 jaar, voormalig schipper). Overal waar visindustrie in Nederland is, kennen de mensen Werckpost.

Werckpost is ontstaan uit Creyf’s uitzendbureau, later Unique. Dat bedrijf had weinig met de visbranche en de Urkse familie besloot dat deel over te nemen en voor zichzelf te beginnen. Werckpost groeit als kool: van tachtig uitzendkrachten in 2016 tot ruim duizend nu.

Trots op Urk

Naast mensen in de visindustrie werken er namelijk nog zo’n vierhonderd mensen voor andere foodbedrijven. Coenen-Post is trots op Urk. “Wij Urkers hebben het onmogelijke gedaan, tegen de verdrukking in. Twintig jaar geleden kon je vanaf de dijk het industrieterrein gemakkelijk overzien. Nu niet meer. We hebben andere manieren gevonden om vis als inkomstenbron te behouden.”

Dat er maar weinig vacatures op de website staan, komt omdat de visindustrie een kleine wereld is. Hier op Urk is altijd wel een familielid of vriend die je aan werk kan helpen. Hetzelfde geldt voor Zeeland, IJmuiden, Spakenburg, enzovoort. Voldoende is het bij lange na niet.

Zachte landing

Om aan de vraag te voldoen heeft Werckpost zelfs een vestiging in Polen, vertelt Coenen-Post. In de visindustrie werken, is niet bepaald de grootste wens van iedere Nederlander. “We hebben onze mede-
Europeanen hard nodig. We begeleiden ze zorgvuldig, we willen ze een ‘zachte landing’ geven.”
Dat betekent onder meer kloppende voorlichting, juiste instructies en gelijke ­respectvolle behandeling voor alle werknemers. “Wonen, transport, de juiste kleding, de regels van het bedrijf kennen qua uren-
registratie, we willen alles goed op orde hebben voor onze mensen. Ook proberen we de klant op maat te bedienen. We zorgen voor ploegen inclusief chefs voor projecten en voor mensen in piekperiodes of voor onbeperkte tijd. We zeggen alleen ‘Nee’ als we de kwaliteit niet meer kunnen borgen. Maar dat gebeurt niet gauw.”

Dit is het derde deel van de rondvraag 'Support op alle niveau’s'. Volgende week volgt deel 4. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. Abonnees van Vismagazine lezen de complete rondvraag online of in Vismagazine 9-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vismagazine en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw!

Altijd op de hoogte blijven?