Vismagazine 9 | december 2020

Vismagazine 9-2020

De thema's van dit nummer van Vis zijn trends en zakelijke dienstverlening.

In deze editie

  • Eenvoudig maar troostrijk voedsel
    Trends 2021: van digital food tot injera
  • Wekelijks 40 ton Hollandse garnalen
    Carlos Sterk over het inkopen van garnalen
  • ‘Coronamaatregelen hakken erin’
    Vishandel Simonis over omzetverlies horeca
  • Vooruitblik op visserij in 2021
    Uitdaging komt van verschillende kanten
  • Rivierkreeft in opmars in Nederland
    Kansrijke exotische verrassing
  • ‘Visbroertjes’ stunten met parelactie
    De Zilte Zeemeermin blinkt uit met oesters
  • Poseidon mikt op het hogere segment
    Luxe vis voor koopkrachtige klant
  • Corona biedt kansen
    Versondernemers worden lokale smaakhelden

Rubrieken

  • SVO vakopleiding food
  • Nieuws in beeld
  • Nieuws uit de branche
  • Column Johan Nooitgedagt
  • Nederlands Visbureau
  • VNV-nieuws
  • Financieel
  • Wetgeving
  • Rondvraag: dienstverlening
  • Boeken
In deze editie
Trends 2021: van digital food tot injera

Trends 2021: van digital food tot injera

Dat de pandemie ook in 2021 haar sporen zal nalaten op het gebied van food, zal geen verrassing zijn. Foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan en retaildeskundige Paul Moers over de blijvende effecten en de te verwachten ontwikkelingen voor volgend jaar. De hoofdmoot van de foodtrends wordt vooral lokaal, eenvoudig maar vooral troostrijk voedsel.

Foodtrends per branche

Foodtrends per branche

Naast deze algemene foodtrends, zie je bij bakkers, slagers en visspeciaal­zaken een aantal producttrends. Hier zetten we er een aantal op een rij.

Wekelijks 40 ton ­Hollandse garnalen

Wekelijks 40 ton ­Hollandse garnalen

Carlos Sterk is inkoper garnalen bij Zeeland’s Roem. Hij koopt de verse garnalen, regelt de garnalenpellerij en is altijd op zoek naar verbetermogelijkheden. “Zo’n verse garnaal, net van het schip, dat is het lekkerste wat er is.”

Vooruitblik op visserij in 2021

Vooruitblik op visserij in 2021

Wat brengt 2021 voor onze Noordzeevissers? Wel of geen Brexit-deal over vrije toegang tot Britse visgronden? En zorgt corona voor nog sterker dalende visprijzen? Rijke visgronden veranderen in windparken en visserijvrije zeereservaten en hoe moet het verder met het Noordzee-akkoord? Directeur Pim Visser van kotterorganisatie VisNed geeft uitleg.

Kansrijke exotische verrassing

Kansrijke exotische verrassing

De rivierkreeft is bezig aan een stevige opmars in Nederland. Is het dier een plaag of biedt het (culinaire) kansen voor Nederlandse vissers, viswinkels, restaurants en de consument? Steeds meer partijen nemen deel aan het bestrijden van de rivierkreeft. Het marktaanbod zal de komende jaren toenemen maar er zijn toch wat beren op de weg.

Corona hakt erin bij visbedrijf Simonis

Corona hakt erin bij visbedrijf Simonis

Met zeven vaste vestigingen en drie standplaatsen op evenzoveel markten in de omgeving van Den Haag is Simonis ongetwijfeld de grootste visverkoper van de hofstad. Maar omdat de restaurants tijdelijk gesloten zijn, hakken de coronamaatregelen er goed in, bevestigt Allie Simonis. De verkoop van vis stijgt, maar dat verzacht het omzetverlies van de restaurants...

‘Visbroertjes’ stunten met parelactie

‘Visbroertjes’ stunten met parelactie

Bijna drie jaar zijn ze nu gevestigd in de Arnhemse binnenstad: Wiebe en Luuk de Haan met hun winkel De Zilte Zeemeermin. Landelijk staan ze bekend als de ‘Visbroertjes’ en om hun dagelijkse humor op de sociale media plus hun grenzeloze optimisme. Zelfs als hun pop-up restaurant al na een dag weer moet sluiten…

Poseidon mikt op het hogere segment

Poseidon mikt op het hogere segment

Een blik in de vitrine bij Vismakelaar Poseidon op de Vismarkt in Groningen laat een aantal opvallende, exclusieve producten zien zoals wilde zeebaars, harder en wilde wadoesters. Eigenaar Raymond Weessies mikt vooral op klanten in het hogere segment. “Ik focus niet op kiloknallers en grote bakken met vis. Ik verkoop vis van A-kwaliteit waar mensen...

Versondernemers ontpoppen zich tot lokale smaakhelden

Versondernemers ontpoppen zich tot lokale smaakhelden

Jarenlang had de versspecialist het zwaar, vastgeklemd tussen supermarkten enerzijds en horeca en luxere eetwinkels anderzijds. Ook van de fors stijgende online verkopen profiteerde het ambacht minimaal. COVID-19 lijkt hierin verandering te hebben gebracht, althans voor een deel van de versondernemers.

2021

2021

En dan ben je opeens bezig met het laatste nummer van 2020. Een jaar waarvan we halverwege al dachten: “Kan het niet voorbij zijn?” Een jaar zoals geen ander, een jaar waar we nog vaak aan terug zullen denken.