Tien tips voor de feestdagen

9 oktober 2023 Marieke Pols Jonas Allert (Unsplash)
Het is al oktober en feestdagen komen eraan. De hoogste tijd om je voor te bereiden op deze drukke decemberdagen. Hoe kun je de drukte in de winkel rondom kerst en oud en nieuw reguleren? Vismagazine geeft tien tips.

1. Begin op tijd

Het is verstandig om tijdig met de voorbereidingen te beginnen. Welke producten wil je aanbieden, welke leveranciers enzovoorts. Maak ook ruim van tevoren de personeelsplanning, zodat je voldoende mankracht hebt tijdens deze drukke dagen.

2. Aandacht voor het pand

De uitstraling van je winkel beïnvloedt de consument. Zorg er daarom voor dat je pand er verzorgd uitziet, zoals schone ramen en stoep, en let erop dat de winkel toegankelijk is. Breng voor de sfeer kerstdecoraties aan. 

3. Werk op bestelling

Werk tijdens de feestdagen met bestellingen. Niet alleen maakt dit het makkelijker om de inkoop en planning op elkaar af te stemmen. Als je de bestellingen van te voren maakt, kunnen klanten op de dag zelf sneller worden geholpen. Laat klanten online hun bestelling doen of leg bestelformulieren klaar in de winkel

4. Maak een afhaalloket

Denk na over de mogelijkheid om een speciaal afhaalloket voor bestellingen te maken. Dat zorgt voor snellere doorstroming. Het mooiste is een afhaalpunt buiten de winkel, zoals bij de zij-ingang of achteruitgang, want dan komen klanten die bestellingen afhalen niet in de winkel. Andere opties zijn een tent voor de winkel (check bij gemeente of dit mag) of creëer een zogenaamde drive-thru.

5. Tijdblokken

Plan tijdblokken voor het afhalen. Bijvoorbeeld de eerste 25 bestellingen tussen 9.00 en 10.00 uur, de volgende tussen 10.00 en 11.00 uur etc. Zo komen klanten verspreid over de dag hun bestelling halen.

6. Voorverpakte producten

Zorg voor voorverpakte producten en biedt verse vis gevacumeerd aan. Als je medewerkers de producten niet zelf hoeven klaar te maken kunnen ze de ‘gewone’ klanten sneller helpen.

7. Communicatie naar de klant

Communiceer je plannen duidelijk naar de klant, zowel in de winkel, online en op sociale media. Laat weten wat en hoe je klanten kunnen bestellen en tot wanneer ze dit kunnen doen.  Verspreidt zo de bestellijsten. Vertel ook wanneer klanten bestellingen op kunnen halen. Het is ook belangrijk om klanten die niet bestellen op de hoogte te stellen van het kerstassortiment zodat ze niet in de winkel nog moeten bedenken wat ze willen kopen.

8. Zet webshop op tijd uit

Zet de webshop een paar dagen voor kerst en oud en nieuw uit. Anders blijven tot de laatste dag bestellingen binnen komen. Dat geeft onrust en vergroot de kans dat op nee-verkopen.

9. Extra pinapparaten

Veel mensen betalen niet meer contant. Zorg daarom dat er voldoende mobiele pinapparaten in de winkel zijn. Dan hoeven klanten niet naar de pinterminal te lopen en ook niet op hun beurt te wachten om te betalen.

10. Team

Bespreek van te voren met je team hoe je de drukte aan wilt pakken. Zorg iedereen weet wat er die dagen van hem of haar verwacht wordt.

En tot slot. Houd het hoofd koel. Bij een volle winkel helpt het niet als je zelf onrustig wordt. Help je klanten rustig en efficiënt en houd de sfeer goed.

Altijd op de hoogte blijven?