Dulk Haasnoot Seafood klaar voor de toekomst

Dulk Haasnoot Seafood_Foto Herbert Wiggerman_1

De nieuwe winkel van Dulk Haasnoot Seafood is méér dan een efficiënt verkooppunt. “Wij delen kennis met onze klanten. Want de visdetaillist is de ambassadeur die de verhalen achter onze producten overbrengt aan de eindconsument.”

Al ruim 150 jaar is Dulk Haasnoot Seafood (oorspronkelijk Jac den Dulk) actief als haringgroothandel. Die ambachtelijke kwaliteit is nooit veranderd, en de kennis is alleen maar verdiept. Organisatorisch blijft het bedrijf volop in beweging; “De fusies waarbij wij betrokken zijn, hebben altijd gezorgd voor krachtenbundeling en groei”, vat commercieel directeur Mark Sluis kort samen. “Sinds begin mei gaan Haasnoot Vis uit Katwijk en Jac den Dulk uit Scheveningen officieel verder als Dulk Haasnoot Seafood BV. Hiermee hebben we een grote stap gezet qua diversiteit en dat is precies waar onze klanten – de visspecialisten – behoefte aan hebben. Niet alleen een hele goede haring in een brede sortering, maar nu ook het ruime assortiment vanuit Haasnoot Vis. Klanten verwachten steeds meer qua producten en productinformatie van de visdetaillist en daar willen wij onze relaties bij ondersteunen. Consumenten kunnen immers het beste bij hun viswinkel terecht voor achtergrondinformatie en de laatste ontwikkelingen. Wij als Dulk Haasnoot Seafood hebben binnen ons eigen netwerk van de Cornelis Vrolijk Groep uitgebreide kennis over zaken als kwaliteit, herkomst en duurzaamheid.”

Veelzijdig

Dulk Haasnoot Seafood_Foto Herbert Wiggerman_3

De groothandelswinkel is zes dagen per week open en start in de vroege uren. De nieuwe locatie is een plek waar ambachtelijke kennis, veelzijdigheid en innovatie hand in hand gaan, zegt Sluis. “Deze winkel moet extra’s brengen. We willen laten zien wat we kunnen en willen. De innovatie zit ‘m deels in het uitgebreide assortiment, deels in hoe we passie, kennis en kunde willen uitwisselen met elkaar, uiteindelijk om de consument beter te informeren. We hebben acties in de winkel, houden kleine proeverijen. Dit alles ondersteund door een nieuwe website en ja, de bestelsite komt er aan. Met onder andere een nieuwsbrief houden we onze klanten op de hoogte van de markt en vis gerelateerde onderwerpen. Plannen te over. We kijken ernaar uit om hier met onze partners en klanten invulling aan te geven. Want onze ambitie is om samen met de visspecialisten de vis op een hoog niveau te houden, met een nieuwe dynamiek zodat we ook de nieuwe generaties blijven binden.”

Samen met visdetaillisten de vis op hoog niveau houden, met een nieuwe dynamiek, om ook nieuwe generaties te binden.

Platform

Dulk Haasnoot Seafood_Foto Herbert Wiggerman_2

Op 12 en 13 juni, nog geen maand na de opening, hield Dulk Haasnoot Seafood in de winkel de eerste proeverij. Met haring natuurlijk, zegt algemeen directeur Gerbrand Voerman – een bekende naam in de wereld van de haring. “Altijd een boeiend moment wanneer de eerste nieuwe haring geproefd kan worden. Het voelen, proeven en beoordelen van de nieuwe partijen, en de reactie van de klant die dan zijn specifieke voorkeur uit. Belangrijk ook, want haring blijft een van de belangrijkste speerpunten van onze organisatie. De haring moet naar wens zijn en passen bij de smaak van de visdetaillist. Ieder maakt zijn eigen keuze. De juiste sortering in de juiste verpakking kunnen bieden is jaarlijks dé uitdaging. Wij kopen in bij de bron, en kunnen met onze jarenlange ervaring de in de partnerfabrieken in Noorwegen en Denemarken aangevoerde haring de juiste behandeling geven. Elke partij is anders; daarop passen wij de rijpingstijd en het toegevoegde zout aan. Wij willen jaarrond blijven inspireren en samen met leveranciers ontwikkelingen volgen. Zo is het geheel – de handel, de winkel en alles wat er omheen is georganiseerd – een platform voor iedereen met passie voor vis.”

Handgefileerde haring

Er zijn prachtige technieken om haring machinaal te fileren, zegt Voerman. “Alleen, dan staat op elk mes een waterstraaltje om schubben of huidresten eraf te spoelen. Wij vinden dat daardoor teveel van de smaak wegspoelt, die eerst zo zorgvuldig met de rijping is opgebouwd. Om de kwaliteit optimaal te waarborgen, leveren we het liefst handgefileerde haring aan onze klanten. Net als overal is het lastig om arbeidskrachten te vinden, dus het is een uitdaging om de piek tijdens het maatjesseizoen op te vangen. Maar we streven ernaar om handgefileerde maatjes voor de toekomst te behouden.”

Naar de winkel komen en proeven dus. En je goed laten informeren als je wilt. Dat blijft nog altijd de beste manier om je eigen oordeel te kunnen vellen. 

QR code Dulk Haasnoot Seafood

Dulk Haasnoot Seafood
Vissershavenweg 27
2583 DJ Scheveningen
e: info@dulkhaasnoot.nl
w: www.dulkhaasnoot.nl
t: +31 70 354 90 90

Lees ook
Werken in de viswinkel tijdens hittegolf

Werken in de viswinkel tijdens hittegolf

Volgens meteorologen lopen de temperaturen deze week hoog op en krijgen we waarschijnlijk te maken met een hittegolf. Ook vishandelaren moeten hier rekening mee houden. Welke maatregelen kan de visspecialist nemen?

Vliegende start voor VAN VIS

Vliegende start voor VAN VIS

Hij opende een viswinkel in coronatijd en die gok pakt voor Stan van Lieshout, eigenaar van VAN VIS in het Brabantse Nuenen, goed uit. “Mensen gingen het thuis gezellig maken en daarvan profiteerden wij.” Hij verkoopt veel Noordzeevis.

Epos viert 70-jarig bestaan met Epos Vers! Festival

Epos viert 70-jarig bestaan met Epos Vers! Festival

Epos bestaat in 2022 70 jaar. De smaakmaker viert dit op 18 september met klanten en partners tijdens het Epos Vers! Festival. “Een inspiratie event voor versspecialisten waar proeven, ontmoeten en genieten centraal staan.”