‘Nieuw sterrensysteem versterkt Plugge Puur’

26 september 2023 Lieneke Schuitemaker Plugge Zeevis
BEDRIJFSINFORMATIE | Elf jaar na het eerste plan werd deze zomer eindelijk de eerste paal geslagen voor de nieuwbouw van Zeevisgroot­handel Plugge in het havengebied van Scheveningen. Dirk Plugge: “Dit wordt een nieuwe fase in onze bedrijfsvoering.”

De ontwikkeling van het havengebied van Scheveningen is door de vele verschillende betrokkenen en belangen een langdurig proces geweest, verklaart Dirk Plugge het lange voortraject. “Maar nu is de bouw eindelijk begonnen en verwachten we begin 2024 te kunnen verhuizen.”

De groothandel verkast dan van het begin van de Visafslagweg naar het eind ervan, vlak tegenover de visafslag. “Ons pand wordt drie keer zo groot en helemaal aangepast aan de eisen van deze tijd, met onder meer zonnepanelen op het dak. Het wordt een nieuwe fase in onze bedrijfsvoering. We hebben daar straks de mogelijkheid om onze partners uit te nodigen om samen innovaties uit te denken.”

Het is een mooie stap, die past in de fase waarin het bedrijf verkeerd. “Wij zijn een echt familiebedrijf, opgericht in 1932 door mijn grootvader, Dirk Plugge. Ik heb nu samen met mijn broer Wim de leiding, de vierde generatie, mijn zoon, is net in het bedrijf gekomen. Ook Wim’s zoon heeft interesse, dus de toekomst is veiliggesteld.”

Het huidige pand is inmiddels sterk verouderd, dus de familie kijkt enorm uit naar de verhuizing naar de nieuwbouw. “Samenwerken met onze klanten is een van onze speerpunten en daar krijgen wij op de nieuwe locatie alle kans voor. Ook kunnen we een uitgebreider assortiment voeren, meer voorraad houden en sneller leveren.” 

Merk waarbij alles klopt

PLUGGE (nieuw bedrijfsgebouw) Bouwtekening van de nieuwbouw op de kop van de Visafslagweg in Scheveningen. (© Plugge Zeevis)

Het bedrijf staat voor een stukje rentmeesterschap, aldus Dirk Plugge. “Zeker nu de volgende generatie aantreedt. Dat was ook de reden voor de introductie van onze eigen productlijn, ons merk Plugge’s Puur, in 2020. Dat deden we om ons te onderscheiden, met een merk waarbij alles klopt, van vangst tot levering. De sorteringen, het uitlekgewicht, de kwaliteit, de service. En dat werkt. Mensen krijgen steeds meer vertrouwen in het merk en ons als onderneming. We zullen nooit iets verkopen wat niet aan onze maatstaven voldoet. We zien een duidelijke uitbreiding van ons klantenbestand, sinds we Plugge’s Puur voeren. Daar zijn we trots op!”


Met klanten en leveranciers gaan we partnerschappen aan voor de lange termijn

Binnen Plugge’s Puur wil het bedrijf zich verder onderscheiden met een nieuw kwaliteitssysteem. “Het huidige maatsysteem van kibbeling is failliet, in onze optiek. Alles heet XL, er is geen onderscheid meer. Wij willen ons onderscheiden door onze handel sterren mee te geven. Daarbij staan twee sterren voor Great quality, drie sterren voor Premium quality en vijf sterren voor Supreme quality. Die laatste versie is speciaal getrimd. Zo weet de visdetaillist precies wat hij kan verwachten.”

De Alaska Pollock wordt de eerste vissoort binnen het sterrensysteem. “Wij betrekken onze pollock nu uit de VS. In Alaska speelt duurzaamheid een grote rol in de regelgeving voor de visserij. We zijn daarnaast ook bezig met Black tiger garnalen en Vannamei. Zo willen we stuk voor stuk verschillende producten toevoegen, die we eerst beoordelen op kwaliteit en duurzaamheid.” Dat zijn we verplicht aan de markt, aldus Plugge. “Een goed verhaal dat klopt en waar wij garant voor staan. Geen vage sprookjes, die tijd is geweest.”

Plugge levert alleen aan de visdetailhandel en heeft daarvoor een totaalpakket. Voorheen leverde Plugge vooral aan visdetaillisten in Scheveningen, Den Haag en Zeeland. Tegenwoordig rijden de zes koelauto’s door heel Zuid-west en midden Nederland. “We zien zeker mogelijkheden om dat uit te breiden naar het hele land.”

Met de leveranciers waarmee Plugge samenwerkt heeft het bedrijf langlopende relaties. “Vaak al zo’n twintig, dertig jaar. Wij gaan partnerschappen aan met zowel onze klanten als onze leveranciers, voor de lange termijn. Op basis van persoonlijk contact en luisteren naar wat klanten vragen. Daardoor krijgen we feedback uit de markt te horen, waarmee wij onze afnemers kunnen ondersteunen in hun bedrijfsvoering en zij hun klanten beter kunnen voorlichten.”

Eerlijk communiceren

Het nieuwe pand gaat daarbij een grote rol spelen. “Daar kunnen we sparren met de visdetaillist over innovaties. We kunnen er kooksessies organiseren, thema-avonden beleggen en nieuwe producten uitproberen. We kunnen er ook kennis delen met onze leveranciers over hoe we onze klanten voorlichten over vangst, kweek en duurzaamheid. Daar wil de consument immers steeds meer over weten. Vis is een uniek product, wij kunnen ons daarmee altijd onderscheiden van de supermarkt, met onze kennis over het product en bereidingen. Er gebeurt al veel op dat gebied binnen de detailhandel, maar het kan altijd beter. We mogen meer uit onze schulp kruipen als sector, als we het verhaal eerlijk communiceren.”

Daar ligt een grote taak voor leveranciers, aldus Dirk Plugge. “Daar zijn we nu ook al mee bezig, maar straks hebben we veel meer ruimte voor voorlichten en uitdragen. We kijken er naar uit om vanuit ons nieuwe pand de detaillist daarvoor te interesseren.” 

Plugge Puur logo Plugge Zeevis
Visafslagweg 58
2583 DM Den Haag
Tel. 070-354 12 20

Altijd op de hoogte blijven?