‘Met ui en vis is meer te bedenken’

Mol Fresh Food_Rondvraag Vis 8-2020

Kennis van vis heeft elke visdetaillist in huis. Maar de consument eist meer: hij wil hetzelfde foodservice gemak als in de supermarkt, maar dan verser, gezonder, persoonlijker, met meer keus en het liefst ook lekkerder. Daar is de visbranche best voor te porren. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Anthony Mol van Mol Fresh Food.

Nat was het voorjaar; koud de zomer. Daardoor zijn er genoeg uien, maar wel klein. Voor Mol Fresh Food betekent het prima kwaliteit en wat minder rendement. “Druk is het en het wordt alleen maar drukker”, zegt Anthony Mol, die samen met René Mol directeur is van het uienschil- snipper- en verpakbedrijf.
Hij vertelt: “Het is mooi dat nu ook de horeca weer op niveau zit. Bij de lezers van Vismagazine zijn we wellicht vooral bekend vanwege de uien bij de haring, maar we doen veel meer. Om een beeld te geven: 35 procent van onze uien gaat naar de vis, 20 procent naar de horeca en de rest naar retail, bakkerijen, vleesverwerkers, pizzabakkerijen, enzovoort.” Daarnaast gaat er nog een deel via de exportklanten de deur uit. “We leveren een belangrijk enkelvoudig basisproduct. Ui is lekker, gezond, een goede smaakmaker en relatief goedkoop.”

Rode uien

Toch zie je ook in deze wereld een verschuiving. De vraag wordt meer divers, ziet Mol. “Zo hebben meerdere vishandelaren tegenwoordig ook rode uien. Ter decoratie en voor de smaak. De een vindt rode uien pittiger, terwijl de ander ze als zoeter en zachter ervaart. Over smaak valt niet te twisten. Maar we zien wel dat mensen graag geld uitgeven voor iets luxer eten.”

De vraag naar geschilde en gesneden sjalotten is het laatste jaar behoorlijk gestegen. “Grote visverwerkers proberen ideeën uit met vis en ui; in sauzen zit vaker een uitje. Maar echte nieuwe markten zie je niet veel. Je zou best meer kunnen bedenken. Zo hebben we hele grote Spaanse uien die je kunt insnijden als een soort bloem. Die kun je ook vullen of er iets anders speciaals van maken. En dan heb je nog de sjalotjes. Die zijn zo klein dat het nog handwerk is om ze te schillen.”

Al met al valt ui niet weg te denken, niet voor dagelijks gebruik en niet voor de specialiteiten die de visdetaillist de komende tijd gaat bereiden. De consument, die steeds meer gebruik maakt van foodservice en convenience, gaat goede feestdagen tegemoet.

Dit is het eerste deel van de rondvraag Visspecialist steeds meer actief als foodservice. Volgende week verschijnt deel 2. Abonnees van Vismagazine lezen de complete rondvraag in Vismagazine 8-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af en betaal het eerste jaar 75 euro (ex. btw).

 

Lees ook
Producten bereiden met Oosterschelde water

Producten bereiden met Oosterschelde water

Studenten aan de SVO foodservice opleiding in Goes maken kennis met het bereiden van producten met gezuiverd Oosterschelde water.

Nederland gaat opnieuw in lockdown - levensmiddelenwinkels blijven open

Nederland gaat opnieuw in lockdown - levensmiddelenwinkels blijven open

Zaterdagavond scherpte de regering opnieuw de coronamaatregelen aan. Sinds zondag 19 december is Nederland evenals vorig jaar in lockdown. De lockdown duurt in elk geval tot 14 januari. Essentiële winkels, waaronder de bakker, slager, visspecialist en slijter, blijven open.

Belastingdienst heeft drie tips voor startende ondernemers

Belastingdienst heeft drie tips voor startende ondernemers

Bijna een kwart van de startende ondernemers houdt de opstartkosten van hun bedrijf niet goed bij. Dat blijkt uit een peiling van de Belastingdienst. Zonde, want starters kunnen ook btw terugvragen over de zakelijke kosten gemaakt voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK). Daarom heeft de Belastingdienst drie tips voor startende ondernemers.