‘Mijn bakoven is een eyecatcher’

24 februari 2021 Xandra Veltman

Gebakken vis is een vaste waarde bij elke visverkoper. De mogelijkheden van bakovens, de vissoorten, bakproducten en (buitenlandse) recepturen nodigen ook uit tot variatie en creatieve gerechten. Tot genoegen van de consument en het zorgt bovendien voor klantengroei bij de visspecialist. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Beryl’s Fish &Chips & Veggies.

Er is een reden bijgekomen om Deventer te bezoeken: Beryl’s Fish &Chips & Veggies. Zodra je daar binnenstapt, ben je op vakantie én thuis. In het lange, zeer smalle en monumentale pand is het gezellig huiselijk, met een lage bar, plaats voor 22 personen en een open keuken.

In de volle breedte voor het raam staat de koperkleurig gespoten Florigo HR dubbele bakoven. “De plek was op advies van Peter Maters van de Ducate Group, waarvan ­Florigo, De Kuiper en Hegro tegenwoordig deel uitmaken”, vertelt Beryl Kostverloren. “Deze Florigo is een echte eyecatcher vanaf de straat en precies op maat ­gemaakt. De aansturing is weggewerkt in het midden, tussen de ramen in. De bakwand is laag ingebouwd zodat er nog voldoende lichtinval is en het fijn werken is met mijn lengte. Met vier pannen kan ik ­gescheiden chips voor- en afbakken, heb ik een pan voor de vis en een voor veggie-­gerechten. Voor het automatisch verversen van de olie is zelfs een uniek systeem ­ontwikkeld. Het gebruikte vet gaat via een leiding naar de kelder in een 400 liter ­container en wordt van daaruit via een ­leidingsysteem door de vetverwijderaar ­omhoog gezogen. Je ziet hiervan niets aan de buitenkant of in het pand.”

Partnership

Het was flink puzzelen en dat is Kostver­loren wel toevertrouwd. Als zeer ervaren facility manager met een Lean Green Belt Six Sigma-certificaat heeft ze al wat pittige uitdagingen het hoofd geboden. “Florigo dacht goed mee en is een perfecte partner qua zorg, nazorg en contact. Ook de offerte was prima. Voor mij belangrijk want ik ­geloof in partnership, je moet samen een band kunnen opbouwen.”

Voordat de ondernemer haar plan uitwerkte, bezocht ze veel bedrijven met een Fish&Chips Award in Engeland en deed ze in Londen en Kopenhagen interieurinspiratie op. Jong en oud geniet nu van het resultaat: een modern interieur met koper en groen, met natuurstenen tafels uit India en een Franse oude eikenhouten vloer. Vooral de enorme muurschildering doet het goed; in de kleuren van het logo en met allerlei grapjes. Een boompje blijkt een broccoli, de octopus heeft maar zes tentakels, je ziet ­telkens iets aparts. Kostverloren: “Het gaat natuurlijk om eten. De vis moet vers en goed schoon zijn, zelf vind ik bijvoorbeeld een graatje in mijn fish & chips echt een ramp.”

Flexibel

Duurzame vis, zelfgemaakte frites, biologisch vers geplukte sla, bakmeel uit Engeland, biologische limonade, zeewierburgers, het loopt prima. Met als grote hits kabeljauw fish & chips; de ‘Lebuinus schotel’ met salade, ­frites, augurk en een Schots ei erbij en de avocadoburger. “Het wachten is op goede vegan vis. Want naast traditionele gerechten zie ik de vraag naar visalternatieven toe­nemen. Met behulp van mijn partner Jürgen en mijn zoon draai ik nu een jaar. Gelukkig zijn we flexibel. We moesten net als iedereen dicht en afhalen deden we al. Het werd dus nog meer afhalen, en sindsdien ook bezorgen. We flyeren in de wijken en posten ­dagelijks iets op Instagram. Ik heb bovendien nog grote toekomstplannen.”

Dit was het eerste deel van de rondvraag Goed gebakken vis als basis. Volgende week verschijnt deel 2. Abonnees van Vismagazine lezen de complete rondvraag online of in Vismagazine 1-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?