‘Samen met boeren werken aan duurzame productie’

Nedspice_1

Kruiden en specerijen inspireren tot nieuwe visgerechten en -recepturen en andersom leiden vis, schaal- en schelpdieren telkens weer tot nieuwe creaties op het bord. En tot meer gemak, nieuwe smaken én meer duurzaamheid, want we gaan steeds zorgvuldiger met grondstoffen om. Vandaag het tweede deel met Steve Clemenson van Nedspice Holding B.V.

Afnemers van Nedspice kunnen jaarrond rekenen op een consistente kwaliteit zwarte peper, traceerbaar en duurzaam verbouwd in Vietnam. Samengesteld naar wens per klant, want de ene peper is de andere niet.

Vietnam

Vluchtige oliën en het piperine-gehalte hebben invloed op de smaak, net als de leeftijd van de planten en de landbouwgrond, vertelt Steve Clemenson, group manager kwaliteit en duurzaamheid bij Nedspice. “Vietnam is de grootste producent van zwarte peper en daar staan onze fabrieken. We werken daar samen met 4745 boeren in ons Nedspice Farmers Partnership Programme (NFPP).”

Samen verbouwen ze 8.100.000 kilo aan producten op ruim 22.000 hectare grond. “Daarnaast hebben we een ‘Community Outreach programma’ in de 160 betrokken dorpen en de bijbehorende regio’s. Denk daarbij aan het ondersteunen van scholen door het plaatsen van een watertank, toiletten en het leveren van stoelen en tafels.”

Hotline

Dit is maar een greep van de activiteiten om duurzaam te produceren. “In de zeer uitgestrekte provincie Rajasthan in India hebben we bijvoorbeeld een ‘hotline’ voor boeren opgezet om ze direct telefonisch te kunnen helpen. Die wordt intensief benut. Ook hebben we lokale aankoopstations. Dat scheelt boeren veel reistijd en -kosten.” Nedspice levert wereldwijd enkelvoudige specerijen en gedroogde groenten aan kleine en grote bedrijven. Naast peper zijn de ‘signature products’ komijn, kurkuma, nootmuskaat, cassia/kaneel en ui.

Knowhow

Volgens Fred Wijs, Managing Director van Nedspice EMEA, is er gigantisch veel knowhow binnen het bedrijf opgebouwd. “Bijna vijftig collega’s, waarvan een groot aantal agronomisten, werken samen met de boeren. Ze leggen hen uit hoe ze peper duurzamer kunnen verbouwen, geven trainingen, les in cultiveren, noem maar op. Mede dankzij onze duurzaamheidsprogramma’s adviseren retailers steeds vaker hun leveranciers om bij ons in te kopen.”

Duurzame productie

Of er nog nieuwe pepersoorten komen? Wijs: “Peper is origine afhankelijk. Ik denk eerder dat peper in andere landen verbouwd kan gaan worden. Vietnam stelde in de jaren ‘90 weinig voor en is nu de grootste producent, zelfs op Madagaskar wordt peper verbouwd. Wellicht dat Afrika volgt? Clemenson: “Mits het in overeenstemming is met onze slogan ‘Working together on sustainable spicing’. Oftewel, zolang we kunnen samenwerken aan duurzame productie.”

Dit was het tweede deel van de rondvraag Kruiden bij de vis. Volgende week verschijnt deel 2. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vismagazine lezen de hele rondvraag online of in Vismagazine 6-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw.

Lees ook
Nieuwe marketing directeur Fish Tales

Nieuwe marketing directeur Fish Tales

René Harmsen start 1 juli als marketing directeur van de food scale-up FishTales. Hij gaat zich bezig houden met het professionaliseren en vergroten van de zichtbaarheid van het merk in Nederland en daarbuiten

Good Fish en Vermaat sluiten World Oceans Deal

Good Fish en Vermaat sluiten World Oceans Deal

Milieuorganisatie Good Fish en horecaspecialist Vermaat sloten 8 juni een World Oceans Deal. Dit betekent dat Vermaat het visassortiment aan gaat passen. Vissen die op rood staan op de VISwijzer verdwijnen van het menu.

‘De smaak van Epos past bij mijn verse vis’

‘De smaak van Epos past bij mijn verse vis’

Michael Duijn van Vis op Zuid in Amsterdam verkoopt een scala aan verse, rauwe vissoorten. Tegelijk wil hij tegemoet komen aan klanten die voor gezond, vers én gemak kiezen. Basis voor een goede samenwerking met Epos.