Vissers lanceren streekmerk Wiedenvis

Wiedenvis_foto Michel Verschoor_1

De beroepsbinnenvisserij en kleine kustvisserij doen veel meer dan de handel voorzien van wildgevangen paling, snoekbaars, kreeft en zeebaars. Volgens Albert Jan Maat, voorzitter van beroepsorganisatie NetViswerk, is er werk aan de winkel om de binnen- en kustvisserij te behouden. “Vissers moeten hun verhaal beter vertellen en de keten mag best wat meer betrokkenheid tonen.” Daarom is er een streekeigen keurmerk op komst: Wiedenvis.

We treffen Albert Jan Maat in Belt-Schutsloot in het waterrijke Overijsselse Wieden-Werribben. De oud CDA-Europarlementariër en huidig voorzitter van NetViswerk ontvangt Vismagazine op het bedrijf van rietteler en palingvisser Stefan Lok. Want voor een verhaal over vis en visserij (en een heuse primeur) moeten we toch echt eerst even het water op en dat kan nog net, zo vlak voor de gesloten vistijd van 1 september tot 1 december. Dus gaat het voor een korte fotosessie in een karakteristieke punter via smalle sloten met wuivend riet naar een van de wateren waar de fuiken staan.

Daar vertelt visser Lok dat de fuikenvisserij hier al sinds mensenheugenis onderdeel is van de lokale economie. “In 2019 bestond de lokale visserijvereniging honderd jaar en zelfs daarvoor waren vissers al verenigd in kleiner verband.” Hun aantal is echter danig gedecimeerd. Waren er begin twintigste eeuw nog rond de driehonderd beroepsvissers in deze streek, nu zijn er nog drie actieve beroepsvissers over. Die teruggang is ook landelijk te zien.

Meer weten over Wiedenvis? Lees dan het complete artikel online of in Vismagazine 7-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement en betaal het eerste jaar €75,- ex btw.

Lees ook
Onderzoek naar duurzame visserijmethode

Onderzoek naar duurzame visserijmethode

In het kader van onderzoek naar duurzame visserijmethodes voerde Maritiem Research Instituut Nederland (Marin) op 5 en 6 oktober sleepproeven uit met visnetten op ware grootte om meer inzicht te krijgen in de trekkrachten en waterdoorstroom.

Drie op de vijf Nederlanders kiezen voor producten met keurmerk

Drie op de vijf Nederlanders kiezen voor producten met keurmerk

De Smart Food Monitor is een grootschalig onderzoek met cijfers en trends over de food retail in Nederland. Onderzoeksbureau Multiscope voerde dit voor de tweede keer uit, waarbij 7300 respondenten van 18 jaar en ouder werden ondervraagd.

Zeker Zeeuws organiseert eerste editie ‘Streekproducent van het Jaar 2020’

Zeker Zeeuws organiseert eerste editie ‘Streekproducent van het Jaar 2020’

Keurmerkorganisatie Zeker Zeeuws gaat op zoek naar de Streekproducent van het Jaar 2020. Consumenten kunnen online hun stem uitbrengen op hun favoriete Zeeuwse producent.. Alle producenten met een Zeker Zeeuws gecertificeerd streekproduct dingen mee. Van vissers tot slagers, van bakkers tot bierbrouwers en wijnmakers.