Consument waardeert vakmanschap

Vistafel_Vis 9-2019

Dat voeding gerelateerd is aan onze gezondheid en kwaliteit van leven, is al lang geen nieuws meer. En dat verse producten daar een belangrijke rol in spelen, mogen we ook veronderstellen. Maar waaróm kiezen consumenten steeds vaker voor vers en waar kopen ze die producten het liefst?

Ons voedingspatroon was lang een afspiegeling van een ‘rollercoaster’-leven; waarom zou je veel moeite doen en tijd verspillen, als je het toch al zo druk hebt en alles kant-en-klaar in de winkel ligt? Meer bewustwording en kennis over onze voeding heeft deze situatie echter veranderd en vers is daarbij een belangrijke factor. Vers – vaak onbewerkt – wordt gezien als eerlijk, natuurlijk en lekker.

In enkele jaren tijd zagen supermarkten het aandeel vers stijgen naar boven de 50 procent. Bovendien zien we dat er meer verse producten uit de eigen regio komen (korte ketens) en is vers een belangrijk speerpunt bij de horeca. Ook de speciaalzaak, die eigenlijk aan de basis staat van onze versaankopen, profiteert steeds vaker. Zeker sinds de coronacrisis. Voedselveiligheid en voedselzekerheid zijn nog belangrijker geworden. Natuurlijke (verse) producten, lokaal aanbod en een goed advies tellen steeds zwaarder. Iets waar een versspecialist een belangrijke rol in kan vervullen.

De komende jaren zal het aandeel vers verder groeien, zal kwaliteit van voeding belangrijker worden en zijn consumenten bereid om hiervoor meer te betalen.

Nieuwe concepten

Daarnaast wordt voeding persoonlijker en wordt de connectie met aspecten als gezondheid en duurzaamheid alleen maar groter. Maar: ‘tijd’ en gemak blijven ook een rol spelen bij voedingsaankopen en -patronen. Kennis van het bereiden van voeding vervaagt, terwijl we er wel hoge eisen aan stellen. Dit zal de aankomende jaren zorgen voor nieuwe concepten. Volgens de experts zal daardoor groei ontstaan bij:

  • nieuwe en hippe concepten (incl. to-go-concepten);
  • (online) bezorgconcepten (incl. maaltijdbezorging);
  • foodservice, direct consumeerbare producten (ready to eat);
  • supermarkten, met name de versgerelateerde producten;
  • allochtone, kleine bedrijven;
  • luxere eetwinkels;
  • horeca, vooral in grote(re) ­plaatsen en steden;
  • verkoop rechtstreeks bij de bron (boer);
  • echte vakspecialisten! 

Frank Janssen (f.janssen@foodbase.nl) is manager Imago & Marketing bij FoodBase, dat helpt versspecialisten met marketing- & positioneringsvraagstukken, wetgeving en voedselveiligheid, en productoptimalisatie.

Dossiers
Lees ook
Dit zijn de beste verpakkingstrends in 2021

Dit zijn de beste verpakkingstrends in 2021

Net als in het voorgaande jaar staat ook in 2021 de gepersonaliseerde voedingswijze centraal. Klanten verwachten unieke producten in combinatie met spannende smaakervaringen die een weerspiegeling zijn van hun persoonlijke eetstijl. Verpakking is geen uitzondering. Immers, het is wat het plezier versterkt. Dit zijn de verpakkingstrends voor 2021.

Wat worden de trends in 2021?

Wat worden de trends in 2021?

Lokaal, gemak, barbecue en blending. Wat worden in 2021 de trends bij de bakker, slager en visspecialist?

2021

2021

En dan ben je opeens bezig met het laatste nummer van 2020. Een jaar waarvan we halverwege al dachten: “Kan het niet voorbij zijn?” Een jaar zoals geen ander, een jaar waar we nog vaak aan terug zullen denken.