‘Combi tussen winkel, ondernemer & klant’

Emondt KMI_Vis 7-2021_1

Steeds meer visspecialisten kiezen voor zelfservice. Hier presenteren ze onder meer maaltijdcomponenten en delicatessen. Om alles zoveel mogelijk voor het oog van de klant te bereiden, worden open keukens gerealiseerd en steamers aangeschaft. Hiermee wordt de klantbeleving verder vergroot. Om deze elementen succesvol toe te passen, is de juiste winkelrichting doorslaggevend.

Foto’s: Emondt KMI

De belangrijkste trend is volgende Ronald de Kleer, projectleider en verkoopadviseur van Emondt-KMI Fresh Food Interiors, een verruiming van het assortiment. “Daarbij gaat het vooral om maaltijden, maaltijdcomponenten en delicatessen tot aan amuses en toetjes toe. Deze worden steeds vaker gepresenteerd in een zelfservicemeubel.”

Deze meubelen bieden belangrijke voordelen, vindt De Kleer. “Klanten vinden het leuk om zelf producten te pakken en nemen daardoor sneller impulsaankopen mee. Daarnaast wordt ruimte in de toonbank bespaard.” Maar er zijn ook nadelen. “Het zelfservicemeubel kost veel tijd en energie. Je moet er als ondernemer helemaal achterstaan, want zelfservice doe je er niet zomaar even bij. Ook het personeel moet worden opgeleid om de klanten op een goede manier door de winkel te begeleiden. Doe je dat niet, dan wordt het niets.”

Versbeleving

Emondt KMI_Vis 7-2021_2

Door het groeiende maaltijdaanbod wordt er steeds vaker een steamer in de winkel geplaatst. “Klanten vinden het fijn om te zien dat alles vers gemaakt wordt. Om de beleving te vergroten, zie je in steeds meer viswinkels verschillende werkplekken voor vier of vijf medewerkers. Het maakt niet uit of ze spoelen, fileren, visbakken of haring snijden; ze staan allemaal met het gezicht naar de klant toe te werken. Dat werkt ook nog eens heel prettig. Zo loop je elkaar tijdens drukke dagen niet voor de voeten.”

Het slagen van de zelfservice, een goede presentatie van het ruimere assortiment én het creëren van de juiste versbeleving staat of valt met de juiste winkelrichting. Daarom nemen de projectleiders van Emondt-KMI ruim de tijd om alles met de ondernemer door te spreken.

“Een nieuw project start met een intake’, legt De Kleer uit. “Hierbij worden onder meer vragen gesteld over het huidige assortiment. Wat zijn de hardlopers? Wat zijn de meest margerijke producten? Waar wil je graag de nadruk op leggen? Ook kijken we nauwkeurig naar het klantenbestand. Welke doelgroep wenst de ondernemer te bedienen en waar wil hij op sturen. Door heel veel door te vragen, probeer ik zoveel mogelijk informatie te krijgen.”

Ook de routing wordt nauwkeurig besproken. “Wat wil je als eerste laten zien? Waar liggen de knelpunten in de winkel? Hoe werk en loop je zelf? Bij winkelinrichting gaat het altijd om een combinatie tussen de winkel, de klant en de ondernemer.”

Energiezuinige koeling

Emondt KMI_Vis 7-2021_3

Na dit traject wordt een interieurtekening, een soort plattegrond, gemaakt. “Daar gaan we heel uitgebreid over praten. Daarna komt de koeltechniek om de hoek kijken. Ik merk dat steeds meer ondernemers voor een energiezuinige koeling kiezen en de voordelen inzien van onze glycol koeltoonbank. Dit is echt dé koeltechniek de toekomst. Glycol zorgt voor een mooie, relatieve luchtvochtigheid en een veel gelijkmatiger verdeling van de koude in vitrine, waardoor er veel energie wordt bespaard. Er zijn geen leidingen meer aanwezig in de cold plate. Scherfijs kan rechtstreeks op de plaat.” Soms is het mogelijk om een nog goed werkende koeling opnieuw te gebruiken. “Met de eigen knowhow en de kennis van de koeltechnici, van de eigen koelmonteurs en/of medewerkers van de servicedienst die op verzoek meegaan, wordt dan de huidige situatie bekeken. Zo proberen we alles zo goed mogelijk in beeld te krijgen.”

Vervolgens wordt een 3D-tekening gemaakt. “Eerst in wit en daarna in kleur. De kleuren en materialen worden uitgekozen in samenwerking met onze interieurdesigners. Zij kunnen ons werk uit handen nemen en meedenken.” Als de klant helemaal akkoord is, dan wordt de tekening omgezet in een daadwerkelijke winkel. “Alles komt uit onze eigen fabriek in Apeldoorn. Zowel design, bouw, koeltechniek, als de projectbegeleiding. Onze betrokkenheid bij de verbouwing is zeer groot. Als team zijn we veelal leidend in de plaatsing en de uitvoering. Ook zijn wij de spil tussen aannemerij, en mogelijk derde kanalen. Wij blijven de verbouwing helemaal volgen en laten niets aan het toeval over.”

Toekomst

Voor de toekomst verwacht De Kleer dat de visspecialist steeds meer een traiteur wordt in plaats van een vistaria. “Al is het assortiment natuurlijk ook afhankelijk van de ligging. Als je voor 60 procent gebakken vis verkoopt in een daarvoor geschikte wijk, dan heeft het geen zin om je aanbod aan te passen.”
Tot slot heeft hij nog een belangrijke tip: “Speel in op de wensen van jonge gezinnen. Soms kom je ook in de supermarkt goede ideeën tegen. Bijvoorbeeld wat betreft receptuitwisseling naar de consument. Zorg er dan wel voor dat je alle ingrediënten in je assortiment hebt. Op dit gebied liggen nog ontzettend veel kansen.”

Emondt KMI logo_klein

Emondt KMI Fresh Food Interiors
Prinsenweide 13-25
7317 BA Apeldoorn
emondt-kmi-freshfoodinteriors.nl/­projecten/visspeciaalzaken

Lees ook
‘Laat mij maar vishapjes maken’

‘Laat mij maar vishapjes maken’

Over een baan in een visspeciaalzaak had Murron Kortekaas (21) nog nooit nagedacht. Tot er onverwachts een vacature bij een viszaak op haar pad kwam. Dat bleek de juiste stap, want Murron heeft het er goed naar haar zin. Om nog meer te leren over vis, volgt ze sinds vorig jaar de mbo 2-opleiding Verkoopmedewerker vis bij SVO vakopleiding food.

Verkoopwagen is multifunctioneel

Verkoopwagen is multifunctioneel

Dagelijks bedienen duizenden visspecialisten hun klanten vanuit de wagen als hun dagelijkse werkplek én gereedschap, of het de gewoonste zaak van de wereld is. Over de investeringen wordt goed nagedacht. De wagens zijn steeds multifunctioneler.

Jan van de Krent Visspecialiteiten heeft voorliefde voor kreeft

Jan van de Krent Visspecialiteiten heeft voorliefde voor kreeft

Saskia Remmelink en dochter Janneke runnen in Zutphen Viswinkel ‘Jan van de Krent Visspecialiteiten’. Het assortiment wordt dagelijks aangeleverd door groothandel Dutch Canadian Foodline. Bijzonder is dat aan het roer daarvan de andere helft van het gezin staat: Jan en Teun. Groothandel en winkel zijn fysiek met elkaar verbonden.