‘Breder assortiment en meer verkoop’

10 november 2021 Xandra Veltman

Dagelijks bedienen duizenden visspecialisten hun klanten vanuit de wagen als hun dagelijkse werkplek én gereedschap, of het de gewoonste zaak van de wereld is. Over de investeringen wordt goed nagedacht. De wagens zijn steeds multifunctioneler. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Jurie Noorloos en De Urker Visboer.

Jurie Noorloos, eigenaar van de Urker Visboer, verruilde in 2001 zijn standplaats bij de Urker haven om met een wagen op pad te gaan en met name in Lelystad vis aan de man te brengen. Sindsdien heeft hij enkele wagens versleten, vertelt hij. “Ik rijd zo’n duizend kilometer per week. Behalve dat je met je tijd mee wilt qua apparatuur en inrichting, raakt een wagen na tien jaar wel versleten. Onderbouw, assen, alles heeft te lijden.”

Zo liet hij onlangs voor de tweede keer bij InnovaN een nieuwe wagen bouwen. “Eigenaar Eric Bruinekreeft stond altijd voor ons klaar en Dick Roosendaal was ons vaste aanspreekpunt en onze vraagbaak. Hij heeft het hele bouwtraject begeleid. Het is bepaald geen standaardwagen! Kiek Reclame Urk verzorgde de buitenkant, ontwerpbureau Oe ontwierp de binnenkant. Op de achterwand prijkt een foto van de Urk 165 die in 2019 met twee opvarenden is vergaan. Het vrouwtje boven de oven en de psalm ernaast verwijzen naar het gevaarvolle beroep van visserman en het één zijn met de natuur.”

Grotere vitrine

Het resultaat mag er wezen, vindt Noorloos. “De routing is verbeterd dankzij een breder looppad. Zo nodig kunnen we met zes man aan het werk. We hebben een Perfecto HR oven, wat olie en gas scheelt. Verhitten gaat razendsnel en de vis is sneller gaar en krokanter. Verder hebben we meer koel- en vriesruimte en een grotere vitrine. De sauzen staan gekoeld, we hebben een prachtig gekoeld haringmeubel en we kunnen meer vis meenemen.”

Hierdoor kon Noorloos het assortiment uitbreiden. “We kunnen nu zelfs ter plekke vacuüm verpakken. Onze klanten staan lekker beschut tegen wind en regen dankzij vaste zijpanelen. Wijzelf wiebelen en rammelen niet meer onderweg. Ik heb het getest: als ik in Lelystad een blikje cola op de toonbank zet, staat ie er op Urk nog precies zo. Prima luchtvering. Kortom, de investering is het waard.”

Noorloos krijgt fijne reacties. De klanten profiteren mee van zijn vooruitgang. Maar ook zouden ze hem node missen. Z’n kwaliteit vis én z’n grote betrokkenheid met het lief en leed van z’n klanten maken hem zeer geliefd.

Dit was het laatste deel van de rondvraag 'Verkoopwagen is multifunctioneel'. Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. Lees de complete rondvraag in Vismagazine 7-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af.

Altijd op de hoogte blijven?