‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

Oromar_Rondvraag Vis 3-2022

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Jelle Pasterkamp van Oromar.

Oromar is een in 1999 gestart visbedrijf, gevestigd in Urk. De naam van het bedrijf betekent goud uit de zee. Oromar is gespecialiseerd in het verwerken, invriezen en distribueren van de Noordzee-delicatesse: de langoustine (Noorse kreeft). Ceo Jelle Pasterkamp legt uit dat hij met zijn mensen in 1999 is gestart op de huidige locatie. “Wij doen zowel import als export en verwerken een breed pakket aan visproducten”, legt Pasterkamp uit. “De langoustine heeft een groot aandeel van de verwerking in ons bedrijf op Urk, voor zowel vers als de diepvriesmarkt. Wij wassen, sorteren en verpakken deze in verschillende verpakkingen. Voor de diepvriesmarkt vriezen wij onze langoustines met stikstof, waardoor een optimaal diepgevroren product tot stand komt.”

Oromar werkt zoveel mogelijk duurzaam, aangezien bij de productie van de langoustines niets van het oorspronkelijke rauwe product verloren gaat. Zo worden de koppen en scharen van de langoustine, die vrijkomen bij beschadigde soorten, apart verwerkt. Dat worden producten voor de industrie en restaurantkeukens als basis voor soepen en sauzen.

Liefst rauw

Pasterkamp bespeurt nog niet echt een trend in kreeft in zijn algemeenheid. “Dit komt voornamelijk omdat het een puur, natuurlijk en onbewerkt product betreft dat het liefst in zijn rauwe vorm en geheel intact gekocht wordt om er daarna een breed scala aan gerechten van te kunnen bereiden”, verklaart hij. Tegelijkertijd ziet hij dat de populariteit van kreeft in Nederland wel toeneemt. Pasterkamp: “Je ziet de langoustines bijvoorbeeld ook steeds meer verschijnen op menukaarten van met name de betere restaurants. Daarnaast zijn ze ook steeds vaker verkrijgbaar bij de viswinkel en op de markt. Ook zal menig chef-kok de langoustine als een van zijn favorieten bestempelen.” De belangrijkste afnemers van Oromar zijn visgroothandels, foodservice-bedrijven en retail in binnen- en buitenland.

Dit is het derde deel van de rondvraag 'De kreeft blijft onverminderd populair'. Volgende week volgt het laatste deel. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. De complete rondvraag is te lezen in Vismagazine 3-2022. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af.

Ja, ik neem een abonnement
Lees ook
Nieuwe marketing directeur Fish Tales

Nieuwe marketing directeur Fish Tales

René Harmsen start 1 juli als marketing directeur van de food scale-up FishTales. Hij gaat zich bezig houden met het professionaliseren en vergroten van de zichtbaarheid van het merk in Nederland en daarbuiten

Good Fish en Vermaat sluiten World Oceans Deal

Good Fish en Vermaat sluiten World Oceans Deal

Milieuorganisatie Good Fish en horecaspecialist Vermaat sloten 8 juni een World Oceans Deal. Dit betekent dat Vermaat het visassortiment aan gaat passen. Vissen die op rood staan op de VISwijzer verdwijnen van het menu.

‘Simpelweg meer vraag dan aanbod’

‘Simpelweg meer vraag dan aanbod’

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Jelmer Koelewijn van Heinen & Koelewijn.