‘Spelenderwijs betrokkenheid creëren’

2 februari 2022 Xandra Veltman

Automatiseren is meer dan nieuwe technieken inzetten. Het vergt andere manieren van denken en werken. Het is een doorlopend ontwikkelingsproces dat antwoorden geeft op strenge kwaliteitseisen, personeelstekorten en verduurzaming. Op elk moment van boot tot bord. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Roy Meenderink van Delaware.

Je hoort regelmatig over de drie B’s: zeker tijdens personeelsschaarste is het van levensbelang om je medewerkers te kunnen binden, boeien en behouden. Dit levert ook andere voordelen op, zegt Roy Meenderink, verantwoordelijk voor de business development food bij Delaware. “Wij maken ons hard voor gamification –mensen spelenderwijs bij het bedrijf en het werkproces betrekken.”

Dat doen ze bij Delaware met een app die ze als pilot ontwikkelen voor een van hun klanten. “Met die app gaan medewerkers in groepjes samenwerken. De groepjes gaan onderling een competitie aan tijdens hun werk. Stel, je ziet dat een machine veel misslagen heeft. Dat kun je in je groep bespreken en melden in de app. Heb je suggesties voor verbeteringen? Dan kan de juiste technicus met je meekijken naar de haalbaarheid. Medewerkers kunnen met dit ‘spel’ verbeterpunten verdienen, die ze kunnen omzetten in een leuk cadeau.”

Gamification kan leiden tot procesverbetering en betere samenwerking. “Het kan vooral mensen betrokken houden bij hun bedrijf, ook als ze bijvoorbeeld de Nederlandse taal maar matig beheersen. We zijn er heel enthousiast over, maar het is natuurlijk nog afwachten hoe het aanslaat.” Samenwerken is sowieso waar bedrijven naartoe groeien, ook onderling, verwacht Meenderink. “Big data worden steeds belangrijker. Consumenten willen steeds meer transparantie, maar bedrijven zelf kunnen ook meer uit hun data halen.”

Data delen

Bedrijven gaan volgens hem focussen op de vraag welke data ze hebben en hoe ze die kunnen delen. “Dan heb ik het natuurlijk niet over omzetcijfers, maar over hoe je samen processen kunt verbeteren. Je kunt informatie delen binnen je bedrijf, in de vestigingen en in de gehele keten. Machines produceren steeds meer data en als je samen kunt zorgen dat ze beter worden, heeft iedereen daar baat bij. Win-win. Met Artificial Intelligence (AI) gebeurt dat al. Nu onze eigen mindsets nog.”

Delaware wil bedrijven ondersteunen om datastromen zo goed mogelijk te benutten. “Processen analyseren en digitaliseren is één. Daarna moet je de vertaalslag maken naar de dagelijkse praktijk. Dat moet zoveel mogelijk real time zodat je gelijk het effect van een aanpassing ziet.”

Dit is het laatste deel van de rondvraag 'Automatisering op alle fronten'. Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. Lees de complete rondvraag in Vismagazine 9-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af!

Altijd op de hoogte blijven?