‘We regelen alles global en rollen het local uit’

4 november 2020 Xandra Veltman

Innovatie wordt nu nog sneller doorgevoerd dan voorheen. Nu zitten robotisering en digitaal samenwerken nieuwe stijl in een stroomversnelling. Het gaat om zowel productinnovaties als om het verbeteren van bestaande producten en diensten, zodat ze beter aansluiten bij de wensen van de klant. Vandaag het derde en laatste deel van deze rondvraag met Marel.

Marel heeft het voordeel al jaren bezig te zijn met virtual en augmented realities. Het laatste is een live direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. “En daar gaan we mee door”, stelt Maarten van der Steen. “We kijken hoe we aan de veranderende situatie kunnen meewerken en onze klanten zo goed mogelijk kunnen bijstaan.”

Marel liet ook de visbeurs in Brussel virtueel doorgaan en heeft online vier virtuele rondleidingen gegeven, allemaal in verschillende tijdzones. “Onze productspecialisten waren er al, zo konden we mensen toch alles laten zien en vele vragen beantwoorden. Hetzelfde gaan we doen op 22 en 23 oktober 2020 met onze WhiteFish Showhow. Persoonlijke fysieke connecties zijn ons heel veel waard, en als het niet live kan, dan doen we het zo. We hebben inmiddels geleerd dat er nog veel meer online kan dan we deden (dachten).”

Huzarenstukje

Een andere afdeling van Marel heeft onlangs de opbouw van machines online uitgevoerd. In Azië stonden de werklui, bij Marel de complete begeleiding. Best een huzarenstukje, vindt Van der Steen. “Maar ook hier zie je dat we met onze jarenlange ervaring met virtuele technieken een voorsprong hebben.”

Het bedrijf is eveneens al langer bezig met glocalisation’: een combinatie van global en local. “We regelen alles global, en rollen alles local uit. Momenteel zien we dat mensen wat terughoudend zijn om te investeren; het zijn onzekere tijden. Wijzelf blijven focussen op robotics. Het was al moeilijk om goede arbeidskrachten te vinden, en met corona wordt het nog belangrijker om met minder mensen bij elkaar te werken. Robots kun je dan goed inzetten, maar het is nog een hele kunst om te zorgen dat ze vis ‘grijpen’ zonder dat die wegglijdt of kapot geknepen wordt. Als je bijvoorbeeld zalm mooi huid op huid kunt leggen, is het aantrekkelijk voor de visindustrie. Op de WhiteFish Showhow op 22 oktober laten we zien dat het kan.”

Dit is het laatste deel van deze rondvraag met het thema innovatie. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. Abonnees van Vismagazine lezen de complete rondvraag online of in Vismagazine 7-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vismagazine en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw! Volgende week start een nieuwe rondvraag rondom het thema foodservice.

Altijd op de hoogte blijven?