Ambulant informeert klant over herkomst

25 mei 2021 Erik Kruisselbrink
Coen Poulus verkoopt duurzame vis om de wereld een beetje beter te maken (foto: Koos Groenewold).

Coen Poulus van Essies Verse Vis uit Vlaardingen is bewust met duurzame visverkoop bezig. Zo heeft hij een kleurensysteem ontwikkeld op basis van de Viswijzer om klanten te informeren. Daarnaast hangen er tv-schermen in zijn verkoopwagen. Idealisme is daarbij zijn drijfveer. “We moeten nog heel lang doen met onze aarde. Dat geldt ook voor onze vis.”

Essies Verse Vis haalde onlangs op een positieve manier de kolommen van de Consumentengids, het lijfblad van de Consumentenbond. In een ‘mystery guest-onderzoek’ van de Consumentenbond was eigenaar Coen Poulus uit Vlaardingen de enige vishandelaar die de herkomstinformatie van vis in zijn vitrine op orde had.

Wat Poulus betreft moet zijn vis zo duurzaam mogelijk gevangen of gekweekt zijn. Met het verstrekken van die informatie onderscheidt hij zich van veel collega’s, zo ervaart hij. “Het is iets wat te weinig vishandelaren doen. Ze doen er te makkelijk over en het wordt ook niet echt door de groothandel gestimuleerd. Terwijl zij die informatie wel kunnen geven.”

De uitbater van Essies Verse Vis staat op dinsdag in Kwintsheul, op woensdag en vrijdag in Maasdijk, op donderdag in De Lier en op zaterdag in Honselersdijk. In het seizoen – april tot oktober – is hij bovendien op zondag op het Vuurtorenplein in Noordwijk te vinden. De 49-jarige Vlaardinger begon al op zijn twaalfde in ‘de vis’ met het snijden van een harinkje.

Inmiddels heeft hij al sinds 18 jaar zijn eigen onderneming: Essies Verse Vis. “Ik kon met mijn eigen naam geen leuke naam bedenken en mijn vrouw heet Esmiralda”, verklaart hij de naam. “Zij zit verder niet in het bedrijf en springt alleen op hoogtijdagen bij in de verkoopwagen. In het dagelijks leven werkt zij namelijk bij Unilever.” Afhankelijk van de drukte staat Poulus altijd met een of twee medewerkers in de wagen.

Opleiding stimulans

Essies Verse Vis_foto Koos Groenewold_5

Op een landkaart is precies te zien waar iedere vissoort gevangen is (foto: Koos Groenewold).

Op latere leeftijd ging Poulus terug de schoolbanken in en rondde hij op de maandagen de opleiding Vis Verkoop af op het SVO in Rijswijk. Dat stimuleerde hem extra om de kant van duurzame vis op te gaan. Duurzaam is in dit geval: niet op plekken vangen die overbevist zijn, niet in de paartijd vissen, op een zo diervriendelijk mogelijke manier vissen en met zo schoon mogelijke scheepsmotoren varen.

Poulus probeert zoveel mogelijk duurzame vis te verkopen. Dat lukt niet altijd, erkent hij. “Bepaalde soorten, zoals kabeljauw en sliptong, zijn zo populair dat je die niet altijd meer duurzaam kunt krijgen bij de leverancier. En die moet je wel in de vitrine hebben, dus dan wordt het een niet-duurzame variant.” Maar dat geeft Poulus dan wel transparant aan in de vitrine. Zoals hij alle relevante informatie, zoals de allergenen richting de klant communiceert op zijn verpakkingen.

Nieuwe wagen met dubbele koelplaat

Met de nieuwe verkoopwagen van 8 meter die hij nu ruim een half jaar heeft, voelt Coen Poulus zich de koning te rijk. “De wagen heeft een zware mover, elektrisch bedienbare kleppen, een dubbele koelplaat, een koelwand en koeling onder de toonbank en dubbele relais, zodat de stroom niet uitvalt bij een storing. Ik kan de stekker overigens in een gewoon stopcontact steken, zonder dat deze omgezet hoeft te worden in krachtstroom. Als het aan mij had gelegen, had ik zonnepanelen op het dak gelegd, maar dat lukt dan nog niet qua stroomvoorziening.” Het is de vierde wagen inmiddels die Poulus bij BK Markettrailers heeft gekocht. “Ik ruil ze altijd op tijd in om bij de tijd te blijven. De techniek verandert zo snel. Op die manier krijg ik altijd nog een goede prijs voor de wagen die ik inlever.”

Kleurensysteem

Essies Verse Vis_foto Koos Groenewold_2

Op een A4’tje legt Coen Poulus het bolletjessysteem met de kleuren uit (foto: Koos Groenewold).

Speciaal met betrekking tot de duurzaamheid van de vis, heeft hij zelf een kleurensysteem ontwikkeld op basis van de Viswijzer. Daarvoor hanteert hij de kleuren blauw, groen, geel en rood, waarbij blauw het meest duurzaam is en rood het minst. “Blauw is in dat geval te vergelijken met het MSC-certificaat.”
MSC is het keurmerk voor duurzame wild gevangen vis, waar ASC dat is voor verantwoorde kweekvis. “Maar het MSC-certificaat voer ik niet, want dat is veel te duur voor een kleine ondernemer. Dat vind ik wel jammer, want in de supermarkt hebben ze het op die manier perfect voor elkaar, maar voor een ambulante handelaar is dat niet te doen. Naast een afdracht, moet je daarvoor ook een dubbele boekhouding voeren.”

Latijnse namen

Essies Verse Vis_foto Koos Groenewold_3

Op de vitrinekaartjes is de mate van duurzaamheid van de vis aangegeven via gekleurde bolletjes (foto: Koos Groenewold).

Daarom heeft Poulus zijn eigen systeem met gekleurde bolletjes op de prijskaartjes. Daarop staan twee gekleurde bolletjes om de mate van duurzaamheid aan te geven. Evenals de wetenschappelijke Latijnse naam van de vis. Ter verduidelijking heeft Essies Verse Vis ook nog een landkaart in de wagen, waar die bolletjes ook weer terugkomen op de plekken waar de diverse vissoorten worden gevangen.

Poulus heeft de informatie voor zijn systeem allemaal keurig aangeleverd gekregen van zijn leverancier. Overigens vult hij die zelf aan met informatie uit de Viswijzer, waar hij de klanten ook op diverse manieren naartoe probeert te sturen. “Via een app kunnen zij die informatie vervolgens makkelijk downloaden.”
Overigens past het in de duurzaamheidsvisie van Poulus dat hij ook bijvangst verkoopt, zoals de grauwe poon, schar of steenbolk. “Ik vraag er altijd speciaal naar bij de visleverancier.”

Mensen nieuwsgieriger

Essies Verse Vis_foto Koos Groenewold_4

Beleving creëert Essie Verse Vis ook met diverse video’s die hij op een tv-scherm afspeelt (foto: Koos Groenewold).

Omdat Poulus zo bewust bezig is met zijn product, heeft hij ook een goed verhaal richting zijn klanten. “Sinds de aandacht in de Consumentengids zijn de mensen er nog nieuwsgieriger naar geworden.” Volgens zijn ervaring zijn vooral 30’ers en 40’ers met duurzaamheid bezig; ouderen en jongeren wat minder. Poulus ondersteunt het verhaal ook met de video’s over diverse soorten visvangst die hij op het tv-scherm in zijn wagen draait. Dat varieert tussen de visvangst in Frankrijk tot en met de ouderwetse visvangst via paard en wagen.

Overigens is Poulus er totaal niet mee bezig om meer geld te vragen voor de vis die hij verkoopt, omdat hij er het verhaal over de duurzame visvangst bij kan vertellen. Dat vind ik helemaal niet belangrijk. Die intentie heb ik nooit gehad. Maar ik moet je zeggen dat je me wel hebt getriggerd met die vraag. Misschien kunnen we er inderdaad in advertenties iets mee gaan doen.” De reuring in de wagen is compleet met het ter plekke bereiden van wraps, maaltijden en andere gemaksproducten. Op die manier ziet de klant immers dat alles vers gemaakt wordt. Overigens zijn de haring, kibbeling en de lekkerbek ook bij Essies Verse Vis nog steeds de klassieke hardlopers.

Naar vakbeurzen

Essies Verse Vis_foto Koos Groenewold_6

Foto: Koos Groenewold

Om zichzelf en zijn zaak te blijven ontwikkelen, is Poulus voortdurend actief op zoek naar actuele informatie over zijn vakgebied die hem daarbij kan helpen. “Het gaat nu natuurlijk even niet, maar ik adviseer collega’s altijd om bijvoorbeeld naar vakbeurzen te gaan. Hoe klein ze ook zijn, je steekt er altijd wat van op. Neem nu verpakkingsmateriaal. Daar kun je zoveel mee doen om je product mooi mee te presenteren. Dan lijkt het toch heel wat beter in een mooi bakje, dan wanneer je hem in een krant stopt.”

Noordzeevis

Essies Verse Vis brengt de volgende Noordzeevis-soorten aan de man: kabeljauw, schol, wijting, tong, grauwe poon, schar. De meest verkochte soorten zijn kabeljauw, schol, tong en haring. Deze vis neemt visverkoper Coen Poulus af bij eenzelfde leverancier, maar deze haalt het op zijn beurt weer wel bij verkopende partijen en de afslag. Daarvan is kabeljauw is MSC gecertificeerd maar staat ‘in het rood’ omdat deze wel wordt overbevist. Tong is niet MSC-gecertificeerd en staat ook nog eens in het rood vanwege overbevissing. Schol is MSC gecertificeerd en staat in het groen. Dat geldt ook voor haring.

Altijd op de hoogte blijven?