‘Alles ziet er aantrekkelijk en luxe uit’

28 juli 2021 Xandra Veltman

Een standaard viswinkel bestaat niet meer. Tenminste, qua uiterlijk. Hoge kwaliteit, hygiëne, specialiteiten en beleving zijn de nieuwe standaards. Daarin kunnen zowel de winkelbouwers en -inrichters als de visspecialisten zich uitleven. “Elke ondernemer en elk winkelpand zijn anders. Die kenmerken kun je benutten.” Vandaag het tweede deel met Frank Koelewijn van Vismeester Frank Koelewijn.

De gloednieuwe ‘Viswinkel op straat’ van Vismeester Frank Koelewijn in Zeist is open. Na zeven jaar geregel met de gemeente, kan Koelewijn sinds maart zijn vis presenteren in zijn nieuwe reuzenkiosk met zestien meter frontbreedte. Roken, bakken, verse vis, kant-en-klare producten, wie op de stoep van de Voorheuvel staat, staat letterlijk met z’n neus op de vis in de toonbank. Daarmee is de droom van Koelewijn uitgekomen. Hij had op deze plek al 27 jaar een kleine kiosk met een wagen ervoor om een extra vitrine te hebben. “Zoals overal, sloten ook in Zeist veel winkels hun deuren en verdween de gezelligheid. De gemeente kreeg meer oog voor de beleving.”

Avontuur

Toch duurde het lang voor de gemeente akkoord ging met Koelewijns plan. Daarna kon Kowa Holland Wagenbouw in Bunschoten-Spakenburg de kiosk bouwen: “Geheel naar mijn idee. Vervolgens was het een heel avontuur om dit zeshoekige gebouw op een dieplader vanuit Spakenburg naar Zeist te vervoeren en vervolgens te plaatsen.”

Looproute

Maar alles ging goed. De kiosk staat pal tegen de stoeptegels. De straat is looproute geworden. “Dit geeft reuring in de straat. Daar heeft elke ondernemer momenteel behoefte aan. Met drie keer drie meter toonbank kan ik in elk deel een andere sfeer nerzetten. Verse vis, Aziatische hapjes en gerechten, gebakken vis en ovenschotels en alles er omheen. De broodjes- en haringbar staan centraal naast elkaar.”
Er zijn een Rational-oven, Smitto-bakovens, een professionele vaatwasmachine, het is compleet. “Alles heb ik ingericht met behulp van Smedes Fine Food. Ik kom daar al sinds mijn jeugd en volg graag de workshops van de Smedes Smederij. Hierbij heeft Erik Verbeek fantastisch geholpen. Als je hun drie presentatielijnen ziet, word je al blij. Ik heb van alles wat, passend bij de toonbanksferen, uitgestald op de mooie betonlook platen in de plaatkoeling. Het ziet er aantrekkelijk en luxe uit.”

Luxe artikelen

Daardoor kan Koelwijn naar eigen zeggen ook gemakkelijker meer luxe artikelen verkopen, net als bijproducten zoals sesamolie, sojasaus en prosecco. “Mijn bedoeling is dat mensen hierheen komen, een beleving hebben, spontaan wat uitproberen en kopen, genieten. Ik hoop dat de binnenstad straks weer supergezellig wordt.”

Dit is het tweede deel van de rondvraag 'Visspecialist blinkt uit in diversiteit'. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vismagazine lezen de hele rondvraag online of in Vismagazine 5-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?