Visgilde-ondernemer Hugo van der Meij over ondernemen in coronacrisistijd

Hugo van der Meij

Foto: Hugo van de Meij

Hugo van der Meij runt sinds 1986 met een team van tien collega’s zijn zaak in Oegstgeest. Het bedrijf communiceert veel en actief via verschillende kanalen en haakt daarbij online maar zeker ook op de winkelvloer aan bij de 'Vis van de Maand'. We vroegen naar zijn ervaringen met de campagne ‘Vis van de Maand’ en ondernemen in het algemeen, ook in deze tijd waarin de urgentie om flexibel en creatief te zijn belangrijker is dan ooit.

Hoe gaat het met jou, nu de wereld te maken heeft met de uitbraak van Corona en alle gevolgen van dien?

Goed. Naar omstandigheden. We zijn hier op de zaak naar we weten allemaal nog gezond en kunnen ons net als altijd samen inzetten om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen van verse vis.

Nu we niet meer uit eten mogen, moeten we onszelf lekker en gezond eten gunnen. Merk je dat mensen op zoek zijn en meer tijd hebben om te koken en gezond te eten?

Ja, dat lijkt wel zo te zijn. Het is hier in de zaak sowieso best druk. Mensen slaan niet in, zoals bij supermarkten, maar we zien veel nieuwe, onbekende klanten. Dit lijken veelal mensen te zijn die normaalgesproken op het werk zitten maar nu vanuit huis werken en meer tijd kunnen besteden aan het bereiden van een lekkere maaltijd. Opvallend is ook dat het gezonde aspect van vis nu meer dan ooit van belang is. Mensen willen weten waar de vis vandaan komt en stellen inhoudelijke vragen rondom het product.

Wat zijn de belangrijkste maatregelingen of veranderingen bij jou op de zaak?

Dat consumptie niet meer in de winkel  plaatsvindt. Verder verloopt verreweg het grootste deel van onze verkoop na onze verbouwing vorig jaar via zelfbediening. Onze kassa’s hebben wij verder uit elkaar geplaatst i.p.v. naast elkaar op het centrale afrekenpunt. Ook hebben we belijningen op de vloer geplaatst waardoor het houden van de 1,5 meter afstand in acht wordt genomen. En bijna 100% van onze klanten pint. Die ene uitzondering voor bijvoorbeeld een ouder iemand die toch contant betaalt, die maken we wel.

Ook voor de crisis konden we uit cijfers en onderzoeken opmaken dat de consument steeds meer op zoek is naar gemak. Hebben jullie door de uitbraak van het Corona virus inzichten gekregen welke structureel, dus ook na deze crisis, voor verandering gaat zorgen? Denk aan andere openingstijden, of meer focus op online verkopen?

Het positieve is, dat deze situatie je als ondernemer dwingt om te schakelen en te anticiperen. Ineens denk je niet meer te lang na voordat je een besluit neemt maar ga je er gewoon voor. We hadden bijvoorbeeld wel een webshop maar die werd niet bijzonder veel bezocht en voor  bezorgen hadden we een minimum bestedingsbedrag ingesteld. Maar nu stap je eerder over zulke drempels heen en doe je het gewoon. Sinds afgelopen maandag bezorgen we en de eerste bestellingen kwamen al snel binnen.

‘Vis van de Maand’ helpt bij het promoten van vis door maandelijks een vissoort collectief een podium te geven. Het Nederlands Visbureau biedt o.a. POS-materiaal aan met gratis recepten en achtergrond informatie over de vissoorten en geeft ondernemers ook online handvaten om aan te haken via hun eigen social media kanalen. Jullie promoten de ‘Vis van de Maand’ op jullie website, online en hebben het POS-materiaal in de winkel staan. Wat vind je van het materiaal?

Ik ben heel positief, ik kan niet anders zeggen. De uitstraling, de sfeer is aantrekkelijk en de recepten zijn goed. De klant waardeert ze. In februari was de pijlinktvis ‘Vis van de Maand’. We hebben toen het recept ‘Vis van de Maand’ zelf gemaakt en als hapje aangeboden aan onze klanten die vervolgens het recept meekregen om er zelf mee aan de slag te gaan. Ook verkochten we in die maand verse gebakken inktvis ringen, was de video over inktvis op onze schermen te zien en ook online kreeg de inktvis aandacht. We verkochten meer inktvis dan ooit dus ja, collectieve promotie werkt.

Wil je tenslotte nog iets meegeven aan de lezers?

Samenwerken en gezamenlijke initiatieven maken je als individu sterker.  Door samen te werken, komen we verder. Dat merk je altijd, maar in deze tijd helemaal.

Tekst: Nederlands Visbureau

BEELD: eigen foto Hugo van der Meij

 

Lees ook
3 tips voor visspecialisten tijdens de coronacrisis

3 tips voor visspecialisten tijdens de coronacrisis

Nederland is in de ban van de coronacrisis. De visdetailhandel wordt ook geraakt. Zeker de bedrijven die frequent leveren aan de horeca en bedrijven die afhankelijk zijn van toeristen of dagjesmensen hebben last van alle maatregelen. Gelukkig zien we in deze tijd ook veel mooie nieuwe initiatieven ontstaan in de sector. Initiatieven waar meer visspecialisten...

Verse vissalades kunnen zo over de toonbank

Verse vissalades kunnen zo over de toonbank

Rayonmanager Pascalle Veerman is heel gelukkig met Epos’ samenwerking met het Belgische merk Jebo. “Ik weet zeker dat Nederlandse visspecialisten een boost kunnen geven aan hun verkoop met Jebo’s superieure verse vissalades.” Bart Favril van Jebo is het met haar eens.

AVO helpt ‘t Vispleintje met kennis, producten en recepten

AVO helpt ‘t Vispleintje met kennis, producten en recepten

Bij ’t Vispleintje in Baarle Nassau voel je je gelijk welkom. Moeder en dochter Kim en Rian Michielsen runnen de zaak met hart en ziel en dat merk je. “We proberen veel recepten uit.”