Het coronavirus verspreidt zich over de wereld. Ook de visbranche heeft laast van de maatregelen tegen de verspreiding van het virus, maar houdt de moed erin. Tijd voor een rondvraag met enkele spelers op de internationale markt. In dit vierde deel vertelt Sjoerd Ras hoe Sea Fresh BV ermee omgaat.

Sea Fresh BV uit Urk is jong en dynamisch, zo stelt mede-eigenaar en commercieel directeur Sjoerd Ras. “We bestaan twintig jaar en veel van onze circa 150 medewerkers zijn jong. Ik ben trots op ze.”

Twee pijlers

Het bedrijf heeft twee pijlers: Sea Fresh BV en Sea Fresh Retail BV. De eerste levert aan groothandels, de tweede aan supermarkten. De groothandeltak levert een totaal assortiment met een groot aandeel geelvin tonijn, vier keer per week aangeleverd uit de eigen tonijnfabriek in Sri Lanka. Uit Noorwegen en IJsland importeert Sea Fresh rondvis zoals kabeljauw, leng, zeewolf, witvis en roodbaars. Maar ook haalt het bedrijf dorade en zeebaars uit Turkije en uit Nederland platvis plus een groot deel zoetwatervis zoals snoekbaars. Ook daarin is Sea Fresh een belangrijke speler.

Leren van deze situatie

De retail is de hardst groeiende tak. Normaal al, maar al vanaf de eerste week van de overheidsmaatregelen tegen Covid-19 nog meer. Ras: “De groothandel verloor in één klap 80 procent van de omzet en de retail groeide met 30 procent. Dagelijks kijken we naar kansen qua producten en werkgelegenheid. Ook willen we van deze situatie leren om er in de toekomst beter op voorbereid te zijn. We zijn blij als we hier uiteindelijk met een minimale plus of min uitkomen.”

Toegevoegde waarde

Die attitude is niet nieuw: ‘in beweging blijven’ is het motto van Sea Fresh. Ras: “In supermarkten onderscheiden we ons met producten met toegevoegde waarde. Half maart lag er voor het eerst kabeljauwfilet met zoete aardappel en asperges in de winkels. We hebben zalm met nacho’s en nog veel meer. Marineren, kruiden en spiezen doen we hier zelf. We nodigen mensen met verstand van smaken uit om samen gerechten te ontwikkelen. Zijn we tevreden, dan laten we onze klanten proeven en overleggen we over prijs, beschikbaarheid, enzovoort. Klanten vragen dat niet van ons, we innoveren uit eigen initiatief. Twintig jaar geleden waren we een traditioneel platvisbedrijf. Een wereld van verschil met nu maar wel logisch. Als ondernemers zijn we dagelijks alert op waarmee we moeten stoppen en wat nieuwe technologieën kunnen betekenen voor onze producten en ons personeel.”

Zie ook: www.seafresh.nl

Lees hier het eerste deelhet tweede deel en het derde deel van deze rondvraag terug. Of lees de complete rondvraag in Vismagazine 3-2020. Dit nummer verschijnt 17 april.

Altijd op de hoogte blijven?